Před třiadevadesáti lety začaly Olomoucí jezdit autobusy. Olomouc byla první na Moravě!

Chybová zpráva

  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls ve funkci _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (řádek: 436 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Úterý, 30.5.2017

Přesně 93 let uplynulo v pátek 7. února 2020 od doby, kdy byl zahájen pravidelný autobusový provoz v Olomouci, a to jako prvním městě na Moravě. Stalo se tak 7. února 1927. Co bylo před tím, než začaly olomoucké cestující vozit autobusy?

Předchůdcem autobusů městské hromadné dopravy byly omnibusy, velké kryté vozy, tažené koňmi (nejstarší omnibusy bývaly taženy koňmi, v Evropě ale postupně přibyly i omnibusy poháněné párou nebo spalovacím motorem). Jejich provoz v Olomouci souvisel s provozem vlakového spojení. Roku 1841 byla Olomouc spojena železnicí s Vídní, o čtyři roky později byla železnice prodloužena do Prahy, a právě tehdy také zahájila činnost První olomoucká omnibusová společnost. Cestující z vlaku totiž musel někdo dopravit do města, které bylo od nádraží kvůli platnému pevnostnímu reversu dosti vzdálené.

Omnibusy v dubnu roku 1899 nahradily moderní tramvaje, mimochodem první elektrické tramvaje na Moravě. V následujících desetiletích se olomoucká hromadná doprava odehrávala pouze na kolejích, což pro starou Olomouc s nějakými 23 tisíci obyvateli docela stačilo. Situace se ale změnila v roce 1919.  

Po vytvoření Velkého Olomouce, když bylo 23. dubna 1919 k městu Olomouci připojeno 11 obcí a dvě sousední města (Hodolany a Nová Ulice), už byla šestikilometrová tramvajová síť nepostačující pro obsluhu území o rozloze přibližně 4 000 hektarů a obývaném 57 tisíci obyvatel. Po ukončení první světové války ovšem nebyla Olomouc ani trochu v dobré ekonomické kondici. Na další rozvoj tramvajové dráhy se nedostávalo prostředků. Logicky se pak obrátila časem pozornost radních na nový hromadný dopravní prostředek, který nepotřebuje nákladně budované koleje - na autobusy. V té době přitom ještě autobusy nebyl vůbec běžným dopravním prostředkem, na Moravě nejezdily vůbec, nejbližší města, která je používala, byla Praha a Jablonec nad Nisou. Olomouc se tak roku 1927 stala prvním městem na Moravě, které mělo vlastní autobusovou dopravu.

V prosinci 1926 městská rada vydala koncesi na první tři autobusové trasy, ve stejné době  začaly zkušební jízdy autobusů olomouckými ulicemi. Licenci dostal podnikatel Rudolf Synovec. V provozu byly následující linky:

Masarykovo (Horní) náměstí - Pavlovičky - Chválkovice (3x denně na Svatý Kopeček) a zpět

Masarykovo náměstí - Nový Svět - Holice - Hodolany - hlavní nádraží - Masarykovo náměstí

Masarykovo náměstí - Hejčín - Řepčín - Křelov - Břuchotín a zpět a Masarykovo náměstí - Nové Sady a zpět

K 1. lednu 1933 byla městská autobusová doprava předána Elektrickým podnikům hlavního města Olomouce. Od té doby provozuje tramvajovou i autobusovou dopravu společný dopravce. Na autobusech se objevilo nové firemní označení: AUTODRÁHA E. P. OLOMOUC. Od října 1933 navíc získaly Elektrické podniky hlavního města Olomouce koncesi na zájezdovou dopravu.

Zdroj: https://www.dpmo.cz/

 

Fotogalerie: 
Autor: 
(MB)