1945: při obraně mostu na Masarykově třídě zemřelo pět lidí, včetně maminky dvojčat

Chybová zpráva

  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls ve funkci _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (řádek: 436 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Sobota, 25.4.2020

Postupnou demolici  betonového mostu na Masarykově třídě mohli v posledních týdnech sledovat Olomoučané. Dnes z mostu zůstává jen úzké torzo, po němž přecházejí pěší a jsou na něm zavěšeny inženýrské sítě. Až bude dokončena první část nového mostu, zmizí i poslední kousek staré stavby. Jak dlouho vlastně původní most Olomoučanům sloužil?

Po dřevěné lávce přišel krásný ocelový most

Nádražní třída, dnes známá jako Masarykova, byla už od závěrečných dekád 19. století mimořádně důležitou dopravní tepnou. Dokončena byla roku 1888. Spojovala hlavní nádraží s centrem města a vedla po ní nejstarší městská tramvajová linka. Na bezpočtu historických pohlednic a fotografií je zachycen i most, který na tomto mstě překonával řeku Moravu. Neměl tak dlouhou historii jako nedaleký kamenný most u Bristolu, který navazoval na středověký Dlouhý most a kudy po staletí veda důležitá dálková trasa a ostatně i spojnice k původnímu hlavnímu nádraží, které bývalo blíže k hostinci Na Špici. Pevný solidní most na Nádražní (Masarykově) třídě vznikl až ve chvíli, kdy díky zrušení pevnosti začala vyrůstat nová zástavba okolo dnešní ulice 1. Máje, Žižkova náměstí a právě Masarykovy třídy. Podle obrazové dokumentace zde původně stával jen dřevěný most.

V osmdesátých letech 19. století tady vyrostl nový ocelový most s typickou kovovou, nýty spojovanou obloukovou konstrukcí. Právě ten známe z řady dobových pohlednic. K jeho obloukové konstrukci se ostatně symbolicky hlásí i projekt nového mostu od oceňovaného architekta Antonína Nováka. Od roku 2022 se bude nad řekou klenout most, pracovně nazvaný Rejnok, který bude mít rovněž nahoře viditelné oblouky. Ty plní nejen estetickou, ale především nosnou funkci, protože požadavek na nový most byl takový, aby pilíře nestály v korytě řeky a nebránily případnému zvýšenému průtoku vody.  

Starý most zničili Němci, zemřeli při tom i stateční Olomoučané

Co se stalo se starým kovovým mostem? Na konci války se do Olomouce od Svatého Kopečka a Dolan blížila Rudá armáda. Německá vojenská posádka v Olomouci nechala v ulicích budovat provizorní zátarasy, aby zpomalila postup Rusů, a současně podminovala mosty přes řeku. Když se už ráno 8. května ruské jednotky pohybovaly na úrovni hlavního nádraží, vydala se skupina odvážných Čechů z přilehlých domů rozebírat holýma rukama zátarasy u mostu, aby tak usnadnili rudoarmějcům průchod do centra. Tomu chtěli zabránit Němci, kteří do skupiny lidí vystřelili z děla. Na místě bylo pět mrtvých, včetně paní Viktorie Vavrdové, maminky dvojčátek. Spolu s ní zde zemřeli ještě Jaroslav Přibyl, Antonín Lisoněk, Stanislav Mandrholc a František Štula.

„Byli to obyvatelé blízko stojících domů, kteří v prvních minutách osvobození po ránu prvního dne svobody chtěli holýma rukama rozebrat německou palisádu bránící postupu bojových vozidel Rudé armády od nádraží. Německé dělo – patrně dobře zastří1ené na strategicky důležité předmostí - zmařilo jediným výstřelem nejen jejich snahu, ale i pět lidských životů. Teprve potom vyletěl do povětří ocelový obloukový most přes řeku. Sousedé a přátelé zabitých spoluobčanů pod patronací organizace odbojářů jim pak ze svých skromných prostředků pořídili zhruba po deseti letech stejně skromný památník.“ Tak popisuje příběh historik Milan Tichák v knize Příběhy olomouckých pomníků.  

Most tedy 8. května explodoval, roztrhl se v polovině a jeho mostovka klesla do koryta řeky. Po skončení války na tomto místě československá armáda rychle vybudovala nový, provizorní dřevěný most. Po této dřevěné stavbě dokonce jezdily i tramvaje.

Následujícího roku 1946 zde byl vystavěn nový betonový most. Olomoučané se tehdy chlubili, že je to nejširší most na celé Moravě. Sloužil pak ke spokojenosti řidičů, chodců i cestujících v tramvajích dalších 74 let. Před plánovanou demolicí jeho stav zkoumal v roce 2019 statik, který odmítl nápad, aby rozebírání mostu proběhlo po polovinách s tím, že by na zbývající polovině mohla nadále jezdit tramvaj. V tak dobrém stavu už prý po skoro třech čtvrtích století jeho konstrukce nebyla. Tramvajový provoz se tedy letos v březnu zastavil a první tramvaje se už na novém mostě objeví až v roce 2022.

Fotogalerie: 
Autor: 
(MB)

Komentáře

order atorvastatin 20mg online cheap <a href="https://lipiws.top/">order lipitor 20mg for sale</a> lipitor 10mg pill