
Nahatý Shakespeare? Divadlo Tramtarie zahajuje už v sobotu dvanáctou sezónu odvážným pokusem převést na svá ne zcela vážná prkna navýsost tradiční dramatický materiál, tedy dílo Williama Shakespeara. A ne jedno, ale rovnou pět.
Hostující režisér Jiří Trnka v Kabaretu nahatý Shakespeare nabídne Pět v jednom aneb pět nejslavnějších tragédií Williama Shakespeara v jedné divadelní komedii. Všechno, co jste chtěli vědět o Shakespearovi a báli jste se zeptat! Chybět tedy nebude Romeo a Julie, Hamlet, Othello, Mackbeth ani Král Lear, vážně i nevážně. Premiéra se uskuteční v sobotu 19. září. „Snažili jsme se jít do esence pěti nejslavnějších Shakespearovských tragedií. Kabaretní formou odlehčujeme temné příběhy plné vražd, mystiky i tragické lásky. Kombinace kabaretu včetně autorských písniček zároveň s původními slavnými výstupy a monology ze shakespearových tragedií tvoří dohromady nesmírně živý divadelní tvar. Myslím, že se nám moderním a lehkým způsobem daří esenciálně převyprávět všech pět velkých příběhů a přidat něco málo navíc,“ říká sám režisér Trnka
Je obecně známým faktem, že William Shakespeare byl všestranným divadelníkem. Byl autorem divadelních her, divadelním režisérem, hercem a nakonec i spoluvlastníkem dvou londýnských divadel. A právě téma divadla a specifického divadelního života, které se pravidelně objevovalo v jeho komediích i tragédiích, se také stalo rámcovým principem nové inscenace. V hlavní roli Kabaretu vystupuje pětice herců, kteří jsou placeni podivuhodnou Nadací Zachraňme Klasiky, a ti mají za úkol zinscenovat hru od Williama Shakespeara. Jelikož ale nezbyly finanční prostředky na režiséra, jsou nuceni režírovat si tragédii sami. A protože se nejsou schopni domluvit, kdo z nich by se měl této role zhostit, dojdou ke kompromisu: Každý z nich si zrežíruje svoji oblíbenou shakespearovskou tragédii. To je tedy výchozí situace, která jednak umožňuje ve zkratce převyprávět pět zmíněných tragédií, zároveň také otevírá komediální prostor pro zobrazení zákulisí divadelního světa. Světa vzniku inscenací, vztahů mezi režiséry a herci či poměrů mezi herci samotnými.
Olomoucké Divadlo Tramtarie se dramaturgicky dlouhodobě orientuje na autorské adaptace literárních, filmových a komiksových předloh. Původním dramatickým textům se divadlo věnuje spíše okrajově, a pokud se již objeví na repertoáru, jedná se výhradně o text současné české či světové dramatiky. Z posledních sezón jmenujme například Jedlíky čokolády Davida Drábka či Ošklivce Maria von Mayenburga. Kabaret nahatý Shakespeare je tak po mnoha letech teprve druhým pokusem přivést na prkna Divadla Tramtarie dramatickou klasiku, a v tomto případě klasiku všech klasik, dílo Williama Shakespeara. Jak už je ale v Tramtarii zvykem, inscenační tým se rozhodl zvolit cestu autorskou. A tak si na místo jedné tragédie vybral hned tragédií pět, a ty se stali východiskem k autorskému komediálnímu kabaretu, který napsal umělecký vedoucí souboru Vladislav Kracík ve spolupráci s režisérem inscenace Jiřím Trnkou.
Režisér inscenace:
Režisér Jiří Trnka se do Tramtarie vrací již potřetí, při předchozích spolupracích vždy inscenoval texty moderní evropské dramatiky. V roce 2008 uvedl v Tramtarii v české premiéře oceňované rumunské coolness drama Taxi vinyl, v roce 2013 potom tragikomedii z prostředí mužské plastické chirurgie Ošklivec Maria von Mayenburga, která je na repertoáru dodnes. Jiří Trnka je ředitelem Městského divadla v Děčíně. Od letošního léta je také zbrusu novým ředitelem osudem těžce zmítaného Činoherního studia v Ústí nad Labem.
Jiří Trnka (4.7.1975) je rodák ze severočeského Děčína. Na pražské DAMU vystudoval jak herectví, tak činoherní režii a dramaturgii. V jeho bohaté umělecké kariéře figurují dvě víceletá divadelní angažmá: v Městských divadlech pražských v Divadle Rokoko a ve Švandově divadle Praha. Pohostinsky působil také například v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě, v Městském divadle v Chebu či ve Zlíně. Kromě velkých činoherních scén pravidelně spolupracoval i s menšími a alternativními divadly, s Divadlem Komedie, Divadlem letí či A studiem Rubín. Jeho inscenace Amalia dýchá zhluboka aneb Internacionála rumunské dramatičky Aliny Nelegy sklidila nebývalý úspěch na mezinárodních divadelních festivalech v Litvě, Rumunsku a ruském Petrohradě. Od roku 2010 je ředitelem Městského divadla v Děčíně. Od letošního léta je také zbrusu novým ředitelem osudem těžce zmítaného Činoherního studia v Ústí nad Labem.
Obsazení:
V hlavních rolích inscenace vystoupí kromě předních členů souboru Divadla Tramtarie Petry Konev Čihákové, Jany Posníkové a Václava Stojana také absolventi pražské Damu Bořek Joura a Martin Dědoch. Oba dva se do Tramtarie vrací, neboť právě s tímto souborem jsou spojeny jejich divadelní začátky.
Umělecký tým:
Režie: Jiří Trnka
Dramaturgie: Vladislav Kracík
Hrají: Petra Konev Čiháková, Jana Posníková, Bořek Joura, Martin Dědoch, Václav Stojan
Scéna a kostýmy: Jan C. Löbl
Hudba: Martin Peřina
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson