Pokud chcete vidět skutečný unikát, který žádná jiná výstavbní síň široko daleko nenabízí, vydejte se do Arcidiecézního muzea. Součástí jednoho z vystavených barokních výtvarných děl se totiž stal, nejspíš proti své vůli, i jeden zvědavý štír.
Neobvyklý výtvarný kousek najdete na výstavě Geniální grafik italského baroka, která představuje nejlepšího grafika 18. století, Giovanni Battistu Piranesiho. Unikátním exponátem olomoucké výstavy je nepochybně jeden ze dvou vystavených grafických listů z Piranesiho pozdního alba, věnovaného antickým stavbám zaniklého města Paesta (řecké Poseidonie) v jižní Kampánii. Na římse chrámu zobrazeného v pozadí je zřetelně viditelný otisk těla štíra. Na grafiku se tvor dostal v průběhu tisku v okamžiku, kdy tiskař přiložil na matrici list papíru a vložil ji do lisu… Díky své neopatrnosti se tak štír stal doslova organickou součástí grafiky, která přetrvala staletí a rozhodně ještě dlouho přetrvá.
Olomoucká výstava ukazuje Piranesiho grafické dílo v celé jeho tematické i výrazové pestrosti.„Nechybějí jak jeho proslulé římské veduty, tak architektonické fantazie z alba Žaláře,“ upozornila kurátorka výstavy Helena Zápalková. Piranesi patří podle Zápalkové mezi největší osobnosti italského umění 18. století. „Byl mužem mnoha profesí - architekt, archeolog, designér, ale světové proslulosti dosáhl zejména jako grafik,“ uvedla kurátorka. Dětství a mládí strávil v Benátkách, kde získal umělecké vzdělání. „Usadil se ale v Římě a spojení s Věčným městem bylo nejen osudové pro něj, ale přineslo světovému umění zcela zásadní příspěvek – cyklus velkoformátových grafických vedut.“
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson