Z paluby výletní Ololodi vypadá Olomouc jako docela jiné město

Chybová zpráva

  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls ve funkci _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (řádek: 436 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Sobota, 23.5.2015

Vítejte na palubě Ololodi, která vás proveze nejzajímavějším úsekem toku řeky Moravy v Olomouci. Vpravo kanoisté, vlevo kachny, před námi Hradisko, za námi katedrála svatého Václava, pravoslavný chrám svatého Gorazda a evangelický kostel českobratrské církve. Z mostů mávají a fotí překvapení kolemjdoucí, zatímco osazenstvo restaurační zahrádky Na Letné, které Ololoď vidí proplouvat už poněkolikáté, už bez překvapení jen přátelsky kynou půllitry. Motorová loď na hladině Moravy prostě vyvolává zájem a pozornost. 

V Olomouci se výlety po hladině řeky pořádají už několik let. Zatím to ale vždy bylo na raftech, a to po hladině Mlýnského potoka. I rafty dnes jezdily, byť počasí za moc nestálo, ale tradice je tradice a dnes byl oficiálně den Zahájení turistické sezóny. K raftům ovšem přibyla jedna podstatná novinka. Na hlavní tok Moravy se teď vydává Ololoď, stejná motorová loď, jaké jezdí o několik desítek kilometrů jižněji po proudu řeky, v Baťově kanálu. "Je to replika lodi, jaké používal Baťa k zásobování svých fabrik uhlím," vysvětluje zasvěceně kapitán lodi a inciátor celého projektu Ololoď, Šimon Pelikán. "Je to solidní bytelná loď s ponorem 50 centimetrů, by uvezla o dost více lidí, z bezpečnostních důvodů je kapacita stanovena na dvanáct cestujících," dodává usměvavý kapitán. Pak už stáhne kotevní lano dovnitř lodi a od břehů řeky pod areálem vysokoškolských kolejí vede loď proti proudu řeky blíž k centru města. 

"Teď jsme na soutoku dvou vodních toků, řek Moravy a Bystřice. Právě díky říčce Bystřici, které my v Olomouci říkáme Bystřička, bývají i v Moravě pstruzi," pokračuje cestou kapitán Šimon ve výkladu a pod někdejšími kasárnami, kde je dnes základní umělecká škola, dodává informaci o prý dvoumetrovém sumci, který zde byl uloven. Popisuje samozřejmě také všechny zajímavé stavby, které loď během plavby míjí, hovoří i o mostech a o chystaných protipovodňových opatřeních. "Jsme jedni z posledních lidí, kteří si mohou prohlédnout nábřeží v této podobě, která vznikala mezi lety 1924 až 1926. Příští rok na podzim začnou další protipovodňová opatření a podoba řeky se tady hodně změní," vysvětluje přesvědčivě, a zájem cestujcích se tedy upíná na okolní kamenné nábřeží s hezkým historickým litinovým zábradlím. Jen o kousek dál zase upozorňuje, že se loď zrovna nachází v průsečíku spojnic chrámů tří křesťanských vyznání, evangelického, katolického a pravoslavného. Z těchto sakrálních staveb je nejvíce vidět kostel českobratrské církve evangelické, který stojí prakticky těsně nad řekou, a hned za ním je jedna z nejstarších i nejhezčích košatých vrb na zdejším nábřeží. 

Za mostem u Bristolu se charakter koryta řeky úplně mění, Končí kamenné nábřeží, a kdyby nahoře nevyčnívaly střechy vyšších domů, vypadalo by to, že se pluje nějakou divočinou. Vysoká tráva, rákosí a kachny... Ale jen o pár stovek metrů dál se už ukáže další historická perla - barokní komplex kláštera Hradisko, založeného už v 11. století. Plavba už ovšem dál pokračovat nemůže - blížíme se k místům s nejnižším profilem koryta, kde býval už v ranném středověku brod, ostatně jeden z důvodů vzniku kláštera Hradisko právě v tomto místě. Ololo'd tedy pluje zpátky a vyprávění pokračuje... Na místě u loděnice se ovšem nekončí, cesta pokračuje dál, podjíždíme most na třídě Kosmonautů, železniční most a nový most u plynárny. Míjíme Ferdinandovu pevnůstku z roku 1835 a teprve poté, těsně před jezem, se Ololoď znovu otáčí a míří zpět do přístavu. 

Dnešní jízdy byly jakýmsi zkušebním provozem. První sezona první motorové lodi v Olomouci se naostro rozjede 30, května a potrvá až do 20. září. Loď bude v provozu denně, lidé mohou jízdy objednávat na internetu a nebo zkusit přijít rovnou k molu poblíž známého U klubu. Vlastní molo chce ještě provozovatel Ololodi vybudovat, na břehu kousek od mola lidé najdou občerstvení, třeba v podobě regionálního piva Chomout a neméně regionálních Olomouckých tvarůžků. Připravuje i programny pro školy, slibuje romantické vyjížďky s hudbou a nabízí dokonce i svatby na vodní hladině. Olomoučané s blízkým vztahem k vodě se tedy mají určitě na co těšit. 

Všechny podstatné informace najdete na webu www.plavbyolomouc.cz

 

Fotogalerie: 
Autor: 
(kar)

Z paluby výletní Ololodi vypadá Olomouc jako docela jiné město | Olomoucký REJ

Chyba

Chybová zpráva

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/clients/client0/web26/web/includes/common.inc:2861) ve funkci drupal_send_headers() (řádek: 1554 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Class 'Drupal\db_maintenance\Module\Hook\CommonHookHandler' not found ve funkci db_maintenance_cron() (řádek: 41 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/db_maintenance/db_maintenance.module).
Na stránce došlo k neočekávané chybě. Zkuste to později.