Olomouc má znovu naději na vybudování obchvatu města, který by odváděl tranzitní dopravu od Přerova ve směru na Šternberk a Opavu. Takzvaná východní tangenta by měla výrazně ulevit obyvatelům čtvrtí Holice, Hodolany, Bělidla, Chválkovice a Týneček. Tangenta se připravuje přinejmenším od roku 2004, podle původních plánů, zveřejněných před lety například krajským šéfem Ředitelství silnic a dálnic, se už letos mělo stavět a dokončená tangenta měla od roku 2017 sloužit motoristům. To samozřejmě už vyjít nemůže. Práce na přípravě se opakovaně protahovaly a zastavovaly kvůli řadě problémů, mimo jiné i pro nevyjasněnou otázku financování projektu za více než 4 miliardy korun.
Tento týden proběhlo na radnici setkání zástupců statutárního města Olomouce, Olomouckého kraje, obou komor Parlamentu ČR a Ředitelství silnic a dálnic ČR svolané primátorem Antonínem Staňkem a senátorem Martinem Tesaříkem. Schůzka navázala na komunikaci senátora Tesaříka s ministrem dopravy Danem Ťokem. V ní olomoucký senátor připomněl důležitost obchvatu a apeloval na jeho urychlené vybudování.
Olomoucké schůzky se zúčastnil ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka, podle něhož letos začaly práce na posuzování vlivu stavby na životní prostředí známé pod zkratkou EIA, na které naváže územní řízení a žádost o stavební povolení. Současný aktualizovaný harmonogram počítá s uvedením do provozu v roce 2021.
Východní tangenta v současné trase by měla měřit 7 350 metrů. Odvedla by tranzitní dopravu z křižovatky mezi Vsiskem a Olomoucí a zpět na stávající komunikaci by se napojila za Týnečkem. Na trase by mělo vyrůst celkem 14 mostů, které silnici převedou například přes Pavelkovu a Lipenskou ulici, vodní koryta Bystřičky a Adamovky a železniční trať.
Účastníci setkání v prostorách olomoucké radnice, k nimž kromě primátora Staňka a senátora Tesaříka patřil také náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Šoltys, poslanec Roman Váňa a místopředseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Žádník, se dohodli, že se znovu sejdou za půl roku. „Naším cílem je vytipování potenciálních problémů, které by mohly ohrozit harmonogram vybudování tangenty. Chceme předcházet možným zdržením a komplikacím,“ říká k tomu Martin Tesařík.
Ilustrační foto: martintesarik.cz
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson