Loňské trable s přechody v Hodolanech jsou už snad minulostí. Celkem tři přechody, navíc vybavené semafory, teď znovu pomáhají chodcům při překonávání Hodolanské ulice. Městu se je podařilo po několika měsících opět vrátit zpět. Ty původní nechal loni na žádost policie odstranit vlastník komunikace Ředitelství silnic a dálnic. Semafory u přechodu poblíž hodolanské základní školy dnes spustil do provozu primátor Antonín Staněk. Mezi prvními jej vyzkoušeli právě žáci Základní školy Řezníčkova.
„Vrátit obyvatelům Hodolan přechody na tuto velmi vytíženou ulici, bylo v oblasti dopravy jednou z našich priorit. Jsem rád, že se to podařilo, protože odstranění těch původních, byť ne zcela vyhovujících přechodů, jsem od počátku považoval za nebezpečný hazard se životy lidí,“ uvedl primátor Antonín Staněk a zahájil provoz tří nově vybudovaných přechodů, které splňují veškeré normy a nároky na bezpečnost.
Nové přechody poblíž ulic Jiráskova, Purkyňova a Farského, na rozdíl od těch předchozích, řídí semafory. Signalizace je nastavena tak, aby pomáhala chodcům, ale zároveň nekomplikovala plynulost dopravy v Hodolanské ulici. „Přechody řídí světelná signalizace dle poptávky chodců. Celá signální soustava je však seřízena tak, aby preferovala tramvajovou dopravu a zároveň koordinovala fungování přechodů s dopravně významnou křižovatkou Tovární a Hodolanská,“ zdůraznil primátor. „Nejmodernější řadiče lze ovládat dálkově přímo z pracoviště servisní firmy. Řídící jednotky pracují s datovými pakety Dopravního podniku při průjezdu tramvají a jsou též datově propojeny s dohledovou ústřednou,“ vysvětlil Antonín Staněk.
Náklady na vybudování přechodů s moderním řídícím vybavením přišly na zhruba 6 milionů korun. Generálním dodavatelem stavby byly Technické služby města Olomouce. „Důležité bylo reagovat rychle, ale zároveň i s ohledem na zimní období dodržet veškeré technologické nároky stavby, sladit signální plány a vybudovat složitou infrastrukturu pro fungování technického vybavení přechodů. Vše se podařilo, a to navíc ve čtrnáctidenním předstihu oproti plánovanému termínu,“ uvedl ředitel Technických služeb města Olomouce Miroslav Petřík. V rámci stavby bylo nutné vybudovat nové odběrné místo elektrické energie, postavit stožáry signalizace, návěstidla pro tramvaje a každý přechod vybavit vlastní elektronickou řídící jednotkou. Stavební práce zahrnovaly pokládku nových kabelů, protlaky pod komunikací a uložení detektorových smyček v kolejišti tramvajového tělesa.
Původní přechody zmizely z Hodolanské ulice na žádost policie v průběhu loňského srpna, což způsobilo nejvíce komplikací především u Základní školy Řezníčkova. Již před začátkem školního roku proto město nechalo poblíž školy instalovat provizorní semafory, které tak dnes přešly do koordinovaného provozu. Další nový přechod a také místo pro přecházení město připravuje opodál, v blízkosti křižovatky ulic Bystrovanská a Milady Horákové. Na rozdíl od přechodů v Hodolanské však vyžaduje kompletní stavební řízení, vyvolané stavebním zásahem do prostoru křižovatky a příprava je časově náročnější.
Na budování a úpravy přechodů pro chodce město letos směřuje ze svého rozpočtu zhruba 10 milionů korun, přičemž více 24 milionů investovalo do přechodů v posledních šesti letech.
Foto: MMOL/ Jan Andreáš
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson