Mnohatunový žlutý kolos se s robotickou pravidelností posunoval v závěru tohoto týdne po nových kolejích na třídě 1. máje. Strojní traťová podbíječka, jak se toto speciální zařízení jměnuje, zde zpevňovala podloží pod nově položenými kolejemi. Mimochodem, dost hlasitě... Jak to vlastně s touto ostře sledovanou stavbou v centru Olomouce vypadá?
Podle našich informací se s vypětím daří dodržovat harmonogram, teď je už na řadě dláždění. Lze tedy předpokládat, že organizačně náročná rekonstrukce 400 metrů dlouhého úseku silnice, tramvajové trati a chodníků skončí opravdu na začátku listopadu. Není ale pravděpodobné, že by měla stavba skončit nějak výrazně dříve, jak se mezi místními v poslední době proslýchalo. Na konec náročné a do značné míry obtěžující rekonstrukce se každopádně určitě těší především všichni místní lidé, ale i ti, kteří by už rádi opět jezdili tramvají přes centrum. Oddychnou si i živnostníci, kteří mají kvůli stavbě velký problém se zásobováním prodejen či restaurací.
Nové chodníky i nové sloupy
Co všechno se mění? Nové budou nejen tramvajové koleje, ale celá komunikace pro auta i pro pěší.
Chodníky budou širší. Původní plocha chodníkové dlažby byla 1698 m2, po dokončení budou mít chodci k dispozici 2517 m2 chodníků s novým povrchem, což je ve srovnání s původní plochou nárůst o více než 48 procent. Aniž by ale bylo třeba počítat procenta, stačí se projít dnes po rozestavěné ulici a šířku budoucích chodníků na první pohled vidí i laik. "To, že tu budou nakonec tak široké chodníky, je super, těším se na posezení na zahrádce, kterou plánuje postavit majitel jedné z kaváren tady v ulici," uvedla studentka, která pracuje v jedné ze zdejších restaurací jako servírka. Větší prostor pro restaurační zahrádky i pro chodce této části města určitě prospěje, doposud se zde na některých místech protijdoucí lidé na chovníku tak tak vyhnuli.
Přibyly nové sloupy. Diskuzi vzbudilo před pár týdny umístění sloupů pro trakční trolejové vedení. Kritici teď vyčítají stavitelům rušivý a neestetický dojem z mohutných sloupů, které se do centra města nehodí, radnice se brání, že neměla jinou možnost. Z osmnácti míst, na která bylo nutné upevnit do fasád domů závěsy trolejí, se podařilo vyjednavačům z Dopravního podniku města Olomouce získat souhlas majitelů nemovitostí jen ve 13 případech. Pět majitelů domů bylo i po jednáních zásadně proti a tak projektant umístil do ulice několik sloupů, bez nichž by trolejové vedení nebylo možné nad trať bezpečně umístit. Je fakt, že v minulosti se majitelů nemovitostí při budování tramvajové trati nikdo na nic ptát nemusel, což dnes už neplatí.
Celá rekonstrukce třídy 1. máje, jejíž náklady se pohybují kolem osmdesáti milionů korun, začala letos v dubnu. Vyvolána byla nutností napravit zoufalý technický stav trati, kde byly koleje uloženy dnes už nepoužívaným jednoduchým způsobem. Nový kolejový svršek je uložen v několika vrstvách štěrku a na zpevněném podloží a je zajištěn také speciálním materiálem, který výrazně tlumí otřesy a umožní tramvajím nejen bezpečnější, ale i rychlejší jízdu. Jednou z posledních prací na kolejišti je právě nynější zpevňování štěrku pod pražci prostřednictvím mohutné strojní podbíječky.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson