Nastupovat! Jedeme k hlavnímu nádraží! Jízda zdarma! Tak lákal během středečního odpoledne řidič historické tramvaje z roku 1930, zvané Evelína.
Jak nejlépe vyzkoušet modernizovanou tramvajovou trať v ulici 1. máje? Pusťte na ni historický elektrický vůz, který nemá ani zdaleka tak dokonalé odpružení a tlumiče jako moderní tramvajové soupravy... A Evelíně, tedy tramvaji, kterou vyrobili v roce 1930, to po nové trati jezdilo skvěle. Přesvědčilo se o tom několik stovek lidí, kteří během odpoledne využili nabídky a zdarma se svezli po okruhu kolem centra Olomouce. Historický kus z depa Dopravního podniku města Olomouce se líbí snad všem, ne všichni o něm ale vědí něco bližšího.
Tramvaj byla vyrobena roku 1930 v Ringhofferových závodech v Praze. V tom roce byla natočena známá komedie C. a k. polní maršálek s Vlastou Burianem v hlavní roli , prezidentem byl stále Tomáš Garrigue Masaryk a olomouckým starostou Richard Fischer. Tramvaj o hmotnosti 12 tun uveze 24 sedících pasažérů a 30 stojících. Velkou část své služební kariéry jezdil vůz číslo 223 s otevřenými dveřmi, až někdy v šedesátých letech se přistoupilo k technické úpravě, aby mohly být dveře během jízdy zavřené. Tramvaj jezdila v běžném provozu do roku 1974 v Praze, poté byla předána do Olomouce, kde dalších devět let sloužila jako technický vůz. V roce 2009 byla tramvaj mimo jiné i díky veřejné sbírce opravena a od té doby slouží k potěšení mnoha velkých i malých cestujících k příležitostným jízdám.
DPMO má k dispozici ještě vlečný vůz z roku 1951, který jezdí olomouckými ulicemi často, zapojený za starší tramvají, a dále vlastní krásnou motorovou tramvaj z roku 1914, která je momentálně zapůjčena do Technického muzea v Brně. Mimochodem, i tato více než stoletá tramvajová babička je plně pojízdná!
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson