Chcete vidět vagón, v němž jezdil následník trůnu Ferdinand d´Este či první československý prezident T. G. Masaryk? V Olomouci na hlavním nádraží můžete do těchto jedinečných luxusních vozů, určených pro hlavy státu, nahlédnout ve čtvrtek a pátek.
Národní technické muzeum ve spolupráci s národním dopravcem – Českými dráhami a se Železnicí Slovenské republiky připravili při příležitosti stého výročí založení Československé republiky unikátní projekt Prezidentského vlaku, který od 28. června do 3. září brázdní železnice a nádraží České a Slovenské republiky. Veřejnost tak dostává možnost zhlédnout naprosto unikátní soupravu složenou mimo jiné ze tří salónních vozů bývalých československých prezidentů. Akce je zařazena do projektu Národního technického muzea „Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět“.
Nejvýstavnějším vozem je salónní vůz Aza 86 z roku 1909 pocházející z Ringhofferovy továrny v Praze na Smíchově, který má ještě rakousko-uherskou historii, neboť byl vyroben pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d‘Este a jeho rodinu. Vozem jel mimochodem následník trůnu i s chotí Žofií Chotkovou na osudnou návštěvu Sarajeva. Ferdinandův vagon po válce sloužil mimo jiné i prvnímu československému prezidentovi Tomáši G. Masarykovi.
Druhým unikátním železničním salónním vozem je vůz Aza 80 speciálně vyrobený pro prezidenta T. G. Masaryka k jeho osmdesátým narozeninám v březnu roku 1930. Interiér zdobí vyřezávané dřevo, ve výbavě je luxusní křišťál či porcelán. Masaryk v tomto voze poprvé cestoval v březnu 1930. Tento modrý vagon byl také součástí smuteční jízdy před Masarykovým pohřbem 21. září 1937.
Třetím salónním vozem zařazeným do Prezidentského vlaku je salónní vůz vyrobený pro prezidenta republiky Ludvíka Svobodu ve vagónce v Görlitz v tehdejší NDR v roce 1968. Jednalo se o jeden ze dvou historicky posledních železničních vozů dodaných pro potřeby československých prezidentů.
S ohledem na unikátnost interiérů se do dvou nejstarších exponátů, tedy do Ferdinandova a Masarykova vagonu, budou moci lidé jen nahlížet okny. Vstoupit mohou do vagonu z roku 1968, přezdívaného Svoboda. Tímto vagonem se po Ludvíku Svobodovi vozil i Gustáv Husák a na historické setkání s Leonidem Brežněvem v něm do Čiernej nad Tisou jel 29. července 1968 i tajemník ÚV KSČ Alexander Dubček.
Součástí Prezidentského vlaku je i nově kompletně rekonstruovaný železniční vůz Ca 4-5086 ze sbírky Národního technického muzea, tzv. „pancéřák“, vyrobený roku 1931 v Ringhofferově továrně v Praze na Smíchově. V tomto voze je realizována expozice věnovaná jízdám československých prezidentů vlakem a to nejen po Československé republice, ale i po Evropě. Součástí soupravy jsou i další unikátní doprovodná kolejová vozidla, v jejím čele jede parní lokomotiva 464.202 přezdívaná Rosnička. Dopravcem „Prezidentského vlaku“, který do Olomouce přijel ze Zlína, jsou České dráhy. Zajímavým příspěvkem ČD k jubileu republikovy jsou i poutavá videa a texty na webu www.cd.cz/100. Zájemci tu najdou například dokument o salonním vozu T. G. Masaryka, který vznikl právě u příležitosti jízdy Prezidentského vlaku.
Prezidentský vlak dorazil do Olomouce už ve středu, pro veřejnost je připraven na čtvrtek a pátek 19.7. a 20.7. Vlak je odstaven na olomouckém Hlavním nádraží na koleji číslo 1.A. Otevírací doba vlaku je 10 - 18 hodin, vstup na prohlídku je bezplatný.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson