Celkovou rekonstrukcí projde v následujících měsících jedna z nejfrekventovanějších ulic v centru Olomouce, ulice 8. května. Vyžaduje si ji především stav tramvajové trati i některé další skutečnosti.
Ve středu 19. února v podvečer proběhlo i veřejné setkání a diskuze o průběhu stavby a o organizaci a fungování staveniště. Zúčastnily se jej desítky majitelů nemovitostí i obchodníků, kterých se stavba dotkne. Některé z otázek byly zodpovězeny na místě, jiné vzbudily dlouhou diskuzi a nakonec byli tazatelé odkázáni k dalšímu individuálnímu jednání. Několikrát zaznělo, že různé detaily stavby teprve budou dořešeny.
Začne to snesením tramvajových trolejí
Připravovaná rekonstrukce se týká celého uličního prostoru včetně inženýrských sítí od křižovatky ulic Pekařská, Zámečnická a Opletalova, až po zaústění ulice do náměstí Národních hrdinů. Opravou projdou všechny povrchy vozovek, vjezdů, chodníků, tramvajová trať včetně trolejového vedení a veřejné osvětlení. Stavba bude probíhat od března do listopadu tohoto roku.
Vybraná stavební firma začne s přípravnými pracemi 5. března, týkat se budou například snesení tramvajových trolejí. Umožní jí to i skutečnost, že s ohledem na zahájení rekonstrukce mostu přes Moravu na Masarykově třídě bude už 2. března zastavena tramvajová doprava. Převzít staveniště by firma měla počátkem března a dle schváleného harmonogramu má v ulici pracovat osm měsíců, tedy do listopadu. Od uvedeného data už bude ulice neprůjezdná, výjimku budou mít pouze vozidla s povolením stavby. Po celou dobu bude zajištěn pěší průchod ulicí, nutný vjezd složek integrovaného záchranného systému i vstup do jednotlivých nemovitostí a prodejen. Stavba bude začínat na straně křižovatky s ulicemi Zámečnická a Pekařská. Zhruba od poloviny července by se pak měla stavba posunout dál za nákupní galerii tak, aby křižovatkou u Koruny už mohl projíždět výlukový autobus MHD.
Město se snažilo zajistit majitelům nemovitostí v ulici i obchodníkům co nejlepší zázemí. Zásobování bude zajištěno prostřednictvím tří zásobovacích stanovišť, parkování pro ty, kdo dosud využívali vlastní pozemky ve vnitroblocích, bude zajištěno na vyhrazených místech v sousední ulici. „Snažíme se usnadnit lidem situaci a zmírnit dopady stavby, právě proto se s majiteli nemovitostí scházíme a informujeme je o všem, připravujeme také i informační místo v galerii Moritz, kde bude po celou dobu stavby připraven náš pracovník,“ vysvětluje náměstek primátora Martin Major. V průběhu středeční besedy upozornil, že o zajištění prostor v galerii Moritz ještě bude jednat.
Také zhotovitel slíbil, že určí během příštího týdne kontaktní osobu, která bude jak na místě stavby, tak i na telefonu poskytovat občanům informace o průběhu stavebních prací a o řešení případných konkrétních problematických situací. Kontakt na tuto osobu bude zveřejněn jak na speciálním webu o průběhu stavby, tak i na tabulích u staveniště.
Menší změny v projektu jsou ještě možné
Zhotovitelem byla vybrána olomoucká akciová společnost IDS - Inženýrské a dopravní stavby. „Jsme olomoucká firma, naše město známe a máme k němu vztah. Můžeme slíbit občanům, že uděláme všechno pro to, aby diskomfort, který stavba vyvolá, byl pro ně co nejmenší,“ vzkázal Hynek Schilberger, místopředseda představenstva vybrané společnosti. V průběhu středeční besedy opakovaně vysvětloval, že ulice 8. května bude do listopadu především staveništěm, ovšem v případech, kdy bude s ohledem na aktuální průběh stavebních prací možné vyhovět například vážné potřebě vjezdu do části stavby, zástupci zhotovitele se budou snažit o maximální vstřícnost.
Při diskuzi s obyvateli ulice či provozovateli různých prodejen zazněla řada poměrně detailních dotazů na varianty technického řešení zavěšení trolejí, osvětlení či dopravní režim a počet parkovacích míst v ulici po dokončení její rekonstrukce. Přítomní byli ujištěni, že o jednotlivých konkrétních řešeních mohou ještě v příštích týdnech jednat.
Celkové náklady na rekonstrukci by měly být téměř 75 milionů korun včetně DPH. Akci podpoří EU prostřednictvím operačního programu Doprava částkou až 35,6 milionů korun.
Aktuální informace o průběhu stavby, dokumenty či novinky v dopravě budou postupně zveřejňovány na stránce https://menimeolomouc.eu/uvod
Ilustrační foto a mapky: MMOL
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson