Tramvaj projíždí novou trasu bez problémů. Zítra začíná plný provoz!

Chybová zpráva

  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls ve funkci _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (řádek: 436 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Pátek, 4.12.2020

Dvě velké rekonstrukce jsou u konce a tak se v sobotu mohou na větší část tradiční trasy přes centrum Olomouce vrátit i tramvaje. Zcela hotová je oprava mostu přes Mlýnský potok v ulici 1. máje a téměř hotová je i rozsáhlá rekonstrukce ulice 8. května. Tramvaje na trasu vyjíždí v sobotu 5. prosince po devítiměsíční výluce

Rekonstrukci ulice 8. května si vyžádal především špatný technický stav tramvajové trati i narušené povrchy komunikací. Byla to organizačně náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami a v místě navíc probíhaly další stavební aktivity – oprava kostela svatého Mořice a úprava parteru domu na rohu ulice 8. května a náměstí Národních hrdinů pro restauraci McDonald´s. Stavba řešila komplexní rekonstrukci ulice včetně inženýrských sítí, součástí byla i úprava křižovatek se stávajícími ulicemi Zámečnická, Opletalova, Slovenská a U Hradeb.

Tramvaje jsou tišší

Pokud jde o tramvajové koleje, na třistametrový úsek byla použita nejmodernější technologie. Na podkladním betonu jsou položeny antivibrační rohože a až pak další vrstva betonu. Kolejnice jsou navíc opatřeny tzv. bokovnicemi a patními návleky, které rovněž tlumí veškeré vibrace. „Provoz tramvají teď bude díky použití této technologie uložení výrazně tišší a s výrazně menšími otřesy,“ zdůraznil primátor Mirek Žbánek. „Při opravě povrchu komunikací byly přednostně použity kamenné materiály, vytěžené z původní úpravy zejména v okolí kostela svatého Mořice. To bylo důležité pro uchování historického rázu této významné lokality v centru Olomouce,“ doplnil primátor Žbánek.

„Stavební firma musela během rekonstrukce vyhovět požadavkům obchodníků i občanů a zajistit dostupnost objektů, což určitě nebylo organizačně jednoduché. Nakonec to vcelku vyšlo a já bych chtěl poděkovat jak veřejnosti za trpělivost, tak stavební firmě za snahu,“ doplnil investiční náměstek primátora Martin Major. Jak dodal, celá rekonstrukce ještě není hotová, dohodnutý termín dokončení je 21. prosince. „Stavba ale udělala vše pro to, abychom už teď mohli spustit tramvajový provoz,“ řekl Martin Major. 

Náklady na rekonstrukci dosahují zhruba 86,7 milionů korun. Z operačního programu Doprava město získalo dotaci ve výši cca 24 milionů

Most zaplatilo město samo

Druhou významnou stavbou na této trase byla kompletní rekonstrukce mostu M7 přes Mlýnský potok v ulici 1. máje. Jedná se o sdružený most o jednom poli, rozpětí 17 metrů a šířce 28 metrů. Tento most převádí silniční i tramvajovou dopravu. Součástí rekonstrukce bylo odbourání stávajících pojízdných vrstev, betonáž nové spřažené desky a říms mostu, provedení nové izolace, nových dilatací, chodníků a oprava zábradlí.

Rekonstrukce probíhala po polovinách mostu, aby mohla být zachována náhradní autobusová doprava na trase hlavní nádraží – centrum města. Oprava začala v květnu a kolaudace dokončené stavby se odehrála 3. prosince. Tato důležitá oprava stála 27 milionů korun a město ji uhradilo kompletně ze svého rozpočtu.

Příští rok most přes Bystřičku

„Obě investiční akce město uskutečnilo souběžně a to především proto, aby využilo dobu probíhající přestavby velkého mostu přes Moravu na Masarykově třídě. Kvůli ní je na této dopravní spojnici centra a nádraží až do první poloviny roku 2022 zcela minimální provoz,“ vysvětlil Martin Major. „Tohoto omezení provozu chceme ostatně využít ještě v příštím roce, abychom nechali opravit most M10 přes řeku Bystřici na Masarykově třídě.“

Tramvaje budou nyní jezdit od náměstí Národních hrdinů po Žižkovo náměstí. Za touto dočasnou konečnou zastávkou je připravena kolejová úvrať, kde tramvajová souprava přejede na opačnou kolej a bude pokračovat zpět do centra. S tímto systémem má Dopravní podnik města Olomouce zkušenosti například z 1. etapy tramvajové trati na Nové Sady ze zastávky Trnkova.  Neobvyklý je ovšem fakt, že linka číslo 3, která přes centrum pojede, bude momentálně ukončena úvratí z obou stran.

A pro úplnost - trasu obsluhuje linka číslo 3, která jezdí ve všední dny v intervalu 12 minut a o víkendech v intervalu 15 minut. 

Fotogalerie: 
Autor: 
(rej)

Komentáře

cost lipitor 10mg <a href="https://lipiws.top/">where can i buy atorvastatin</a> order atorvastatin 20mg pills