Uvést do souladu s aktuálně platnými normami, nebo zrušit. Takový je přístup Policie ČR k existenci stovek přechodů pro chodce v Olomouckém kraji a tisíců v rámci celé republiky. Pokud není přechpod do určité doby vybaven například osvětlením či ostrůvkem uprostřed vozovky, následuje správní řízení a poté odfrézování zebry. Přechod prostě přestane existovat. Co tomu říkají chodci, to bohužel autory a zastánce platných norem nezajímá.
Policisté z dopravního inspektorátu provádějí v posledních několika letech kontroly přechodů pro chodce a přezkoumávají, zda odpovídají současným normám. Jedná se například o šířku vozovky, osvětlení přechodu, přehlednost místa či možnost rozdělit uprostřed vozovku ostrůvkem pro přecházející osoby. V Olomouci jde o desítky případů, jen v posledním dokumentu je představeno dvanáct lokalit a v nich sedmnáct přechodů, které by Dopravní inspektorát PČR rád viděl zrušené. Osud některých dalších přechodů začali řešit odborníci už v minulém roce. Nedávno byly odsraněny například přechody v ulici Střední Novosadská, přičemž jeden využívají tisíce lidí cestou na nákupy a druhý pak i rodiče s dětmi, které chodí do zdejší mateřské a základní školy. Momentálně jsou ve hře přechody v Hodolanech, tedy na komunikaci, kterou denně projede snad dvacet tisíc aut, a kde jsou rovněž například školy a školky. Zástupci města Olomouce s touto situací nesouhlasí a chtějí si nechat vypracovat právní rozbor sporného problému.
„V některých případech se s dopravním inspektorátem shodujeme, jiné přechody ale považujeme za mimořádně důležité pro bezpečí a komfort chodců a s návrhem na jejich rušení se neztotožňujeme,“ sdělil primátor Antonín Staněk. Všechny nové přechody či přechody na nově rekonstruovaných vozovkách vznikají samozřejmě v souladu s novými normami. Problém a rozdílný výklad vyvolávají některé starší přechody. Další problém spočívá v tom, že značná část vozovek v Olomouci nepatří městu, ale kraji, případně státu.
„Požádali jsme právní kancelář Ritter – Šťastný o vypracování právního rozboru situace a návrh dalšího možného postupu města v případě zahájení správního řízení o odstranění jednotlivých přechodů,“ uvedl primátor Staněk. Radní se současně shodli, že na příští schůzi 27. ledna projednají možnosti dodatečného zařazení projektové dokumentace úpravy některých přechodů do rozpočtu města na letošní rok.
Pokud by se našly prostředky na urychlené úpravy a doplnění, některé přechody by se tak podařilo zachránit. Nic to ale nemění na faktu, že je existence množství přechodů ohrožena a chodci se tak stávají pasivním aktérem odborných sporů, na jejichž výslkedek sami nemají vliv.
Aktuální seznam požadavků Policie ČR na odstranění přechodů pro chodce:
- 3x na silnici č. I/35 a I/46 ul. Albertova-Brněnská-Velkomoravská-Wolkerova
- silnice č. I/35 ul. Jeremenkova
- silnice č. I/46 ul. Pavlovická
- silnice č. I/46 ul. Divišova v křižovatce s ul. Bystrovanskou
- 2x na tram. zastávce Bělidla v u. Divišova
- ul. Hodolanská u křižovatky s ul. Tyršovou
- ul. Hodolanská u křižovatky s ul. Farského
- 2x na tram. zastávce Husův sbor v ul. Hodolanská
- ul. Hodolanská u křižovatky s ulicí Purkyňova
- ul. Hodolanská u křižovatky s ulicí Jiráskovou
- 2x na tram. zastávce Hodolanská v ul. Hodolanská
- na silnici č. I/35 v ulici Pražská v křižovatce s ul. Erenburgovou
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson