Mají přednost autodopravci nebo obyvatelé města? Je možné nějak ochránit obyvatele Olomouce před negativními dopady jízdy kamionů v ulicích města, tedy hlučností, horší kvalitou ovzduší i zhoršenou dopravní situací na silnicích? Ač to zní paradoxně, názory na tuto otázku se liší, a nemusí přitom jít jen o zástupce autodopravů. Například opětovné otevření Foerstrovy ulice pro kamiony doporučovala i dopravní policie. Městská rada ale nakonec dala přednost ochraně Olomoučanů. Ve městě se ještě zpřísní podmínky pro jízdu nákladních aut. Především by měla úplně odpadnout tranzitní doprava, která městem jen projíždí.
Podle návrhu v řadě ulic v centru města přibude nové dopravní značení. To zamezí ve dvou různě přísných zónách průjezdu vozidel nad 6, respektive 12 tun. Zákaz se nebude týkat dopravní obsluhy, tedy případů, kdy kamion veze náklad k odběrateli přímo do města. Veškerou tranzitní dopravu, která Olomoucí jen projíždí, by ale měl směřovat mimo město. Přísněji chráněná oblast zahrnuje celou městskou památkovou rezervaci a navíc i vilovou čtvrť, ohraničenou ulicemi Krapkova, třída Svobody po křižovatku třídy 17. listopadu, třídy Kosmonautů a ulice Wittgensteinovy. Dopravní omezení zahrnuje rozmístění celkem 123 nových dopravních značek.
„Brali jsme v potaz stanoviska různých stran, zajímal nás pohled dopravní policie, zástupce autodopravců i odborníků. Nakonec při našem rozhodování převážil ohled na zájmy rezidentů, kteří průjezdem tonážní dopravy trpí, tento druh dopravy má navíc negativní vliv i na kvalitu ovzduší,“ vysvětlil závěr městské rady primátor Olomouce Antonín Staněk. Radní nesouhlasili ani s návrhem otevřít nákladní dopravě Foerstrovu ulici, která je k tomuto účelu dle názoru dopravní policie určena. „Po uzavření této ulice pro nákladní dopravu se snížil počet projíždějících nákladních vozidel z 1600 denně na 200 denně. Tento rozdíl je opravdu patrný a stojí za to,“ doplnil vedoucí odboru koncepce a rozvoje Marek Černý.
„Rada mě také pověřila, abych oslovil ministerstvo dopravy s žádostí o dočasné vyjmutí obchvatu města ze systému zpoplatněných úseků komunikací,“ doplnil primátor Antonín Staněk. Zrušení poplatku na obchvatu města je jedno z mála opatření, která mohou vést řidiče k tomu, aby dobrovolně volili raději cestu přes západní tangentu než průtahem přes město.
Problematikou se zabýval odbor dopravy a odbor koncepce a rozvoje, opakovaně jej projednávala i dopravní komise a odborníci ze společnosti NDCON. Dopravní komise s předloženým dopravním omezením na území města Olomouce souhlasila a doporučila Radě města Olomouce návrh dopravního značení schválit.
Ilustrační foto: automobilrevue.cz
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson