Tak to je gól! Kolik starostí nadělalo Olomoučanům srpnové odstranění přechodů pro chodce v Hodolanech, a ministerstvo dopravy teď rozhodlo, že se vyfrézované přechody mohou do ulice vrátit! Pokud se kraj neodvolá či se svým případným odvoláním neuspěje, dá se říct, že město tento spor vyhrálo.
Problematika přechodů pro chodce, kterou v srpnu rozvířilo bleskurychlé odstranění jedenácti přechodů, především v Hodolanech, dospěla nyní do výrazně nové fáze. Iniciativa primátora Antonína Staňka, který se obrátil na ministerstvo dopravy, přináší pozitivní výsledek, který nejspíš potěší i další obce. Ministerstvo dopravy totiž vydalo 15. září rozhodnutí, kterým zrušilo stanovení místní úpravy, na jehož základě byly ony přechody v srpnu v Olomouci odstraněny.
„Ministerstvo dopravy se postavilo za zachování přechodů z důvodu ochrany chodců i řidičů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že ministerstvo zrušilo rozhodnutí silničního správního úřadu, který nařídil odstranění přechodů. „Je to pro nás samozřejmě velmi dobrá zpráva. Jaké budou další konkrétní kroky, to se rozhodně na jednání v nejbližší době, kdy se na radnici setkáme spolu se zástupci Olomouckého kraje a ministerstva dopravy,“ reagoval na zprávu primátor statutárního města Olomouce Antonín Staněk.
V přezkumném řízení došel Odbor agendy řidičů Ministerstva dopravy k závěru, že nová norma na bezpečnostní prvky přechodů pro chodce se nemá aplikovat při údržbě starších přechodů, ale jen při budování přechodů nových. „Znamená to, že při výstavbě nebo případné rekonstrukci (nikoliv údržbě) průjezdních úseků silnic, a to v daném případě i silnice I. třídy, v obci, je nutné předmětnou normu akceptovat, přinejmenším přiměřeně akceptovat,“ napsal ve zdůvodnění Karel Bezděkovský, ředitel Odboru agendy řidičů ministerstva. „Podle názoru správního orgánu, konajícího přezkum, však rozhodně norma ČSN 73 6110 … není závazná pro revizi stávajících staveb, tedy ani dříve vybudovaných přechodů pro chodce. Přitom lze připustit, že taková případná revize může s odkazem na dotčenou ČSN poukázat na stavební prvky a jiné věcné skutečnosti, které nejsou se zmíněnou normou v souladu a v budoucnu bude potřebné se odstraněním zjištěného stavu zabývat.“ To samozřejmě město Olomouc respektuje, všechny nově budované nebo rekonstruované přechody novou normu plní.
„Ministerstvo nám dalo fakticky zapravdu. Od počátku říkáme, že by se přijetím nové normy neměla její pravidla uplatňovat retrospektivně na přechody, vybudované před jejím vstoupením v platnost. Jsem rád, že začíná vítězit zdravý rozum,“ komentoval vysvětlení z ministerstva primátor Antonín Staněk. S tím koresponduje i vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka: „Na prvním místě musí být vždy zdravý rozum a výsledný dopad na bezpečnost provozu, nikoliv formální rozhodnutí.“ Bezpečností provozu ostatně argumentovali i představitelé Olomouce, zatímco dopravní policisté v tomto sporu zastávali názor, charakterizovatelný jako "žádný přechod je bezpečnější než přechod, který není podle norem". „Lidé kvůli zrušení vybraných přechodů zůstali prakticky bez možnosti přecházení, k čemuž krajský úřad při vydání rozhodnutí dostatečně nepřihlédl," komentoval novinku náměstek ministra dopravy a olomoucký zastupitel Milan Feranec.
Nynější vyjádření ministerstva může pomoct i mnoha dalším obcím, které řeší stejný problém jako Olomouc. „Je škoda, že toto stanovisko nevydalo ministerstvo dopravy mnohem dříve, protože některé obce obdobné žádosti o rozklad podaly před námi. Například obec Písečná ji podala už 11. března 2014,“ dodal primátor Staněk.
Silniční správní úřad, který je součástí krajského úřadu, nyní může do patnácti dnů podat proti rozhodnutí ministerstva rozklad. Pravděpodobně příští týden se sejdou na olomoucké radnici všechny zainteresované strany, aby projednaly další postup.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson