Václav Klaus, ale ten mladší. Dlouholetý ředitel elitního gymnázia PORG, učitel matematiky, bývalý člen ODS a současný poradce předsedy ODS. Syn jedné z nejvýraznějších a současně nejkontroverznějších osobností české politiky posledních pětadvaceti let v Olomouci včera přeplněnému sálu kavárny Café 87 prokázal, že sám je osobností s osobitými a velmi zajímavými názory.
"Metoda je jedno, když se práce dělá dobře a s chutí a má dobré výsledky," uvedl při besedě Václav Klaus a jako příklad uvedl rozpravu v kabinetu. "Ptali se mě, kterou metodu učení čtení zvolit. Existují asi tři uznávané metody. Řekl jsem, že je mi jedno, kterou si učitel zvolí, ale že chci, aby žáci uměli v květnu číst," popsal někdejší dlouholetý ředitel elitní školy situaci, která poměrně přesně charakterizuje jeho postoje nejen k českému školství. Škatulky, kvóty, nařízení, shora nastavené experimenty s novými vyučovacími předměty a klasické sociální inženýrství, to vše více méně považuje za zlo. Zdravý rozum je podle něj tím, co se v tuzemském školství málo používá.
Publikum na besedě, kterou uspořádala místní organizace ODS a Mladých konzervativců, překvapil také prohlášením, že víceletá gymnázia považuje za experiment, který se nepovedl. "Na základních školách pak ta část dětí citelně chybí. Ta situace narušuje společnost, narušuje vazby v místě, kde děti bydlí," uvedl Klaus, který sám víceleté gymnázium řídil skoro šestnáct let. Podle něj by takové instituce měly být zcela výjimečné, nikoliv běžné v každém středně velkém městě. Za chybu označil rovněž přebujelost počtu středních a vysokých škol. "V roce 1348 jsme měli Karlovu univerzitu, v roce 1573 k ní přibyla univerzita v Olomouci, po roce 1918 další dvě, a ještě v polovině 20. století u nás bylo celkem asi šest vysokých škol. Teď je jich přes osmdesát. Kde se má ale brát odpovídající kvalita pedagogů?" Překvapení způsobil tázajícímu, když odmítl jednoduše zkritizovat alternativní waldorfské či Montessori školství. "Pokud se dítě naučí číst, psát a počítat, je přece úplně jedno, jestli při tom učení sedělo v lavici nebo leželo na koberci z ekologického materiálu a mělo na sobě květinové motivy," uvedl s nadsázkou.
Smysluplnost besedě a diskuzi dodával fakt, že se jí aktivně účastnila řada učitelů či ředitelů škol. Setkání bylo současně příjemnou ukázkou toho, že nejen před volbami je dobré iniciovat veřejné diskuze na témata, která se tak či onak dotýkají skoro každého. "Pana Klause považuji za silnou sobnost s mimořádně zajímavými názory, podloženými dlouhými léty praxe ve školství. Proto jsem moc rád, že jsme ho do Olomouce mohli pozvat a alespoň takto představit veřejnosti," uvedl Martin Major za organizátory besedy.
Komentáře
Cxcrtw cbwyvw