
Na zcela nezaměnitelné hračky, kávové soupravy či třeba velké hodiny z úředních budov si dobře pamatuje kdekdo z nás. Důvěrně známý slavný bruselský design z přelomu 50. a 60. let v našich domácnostech dozníval po několik dalších desítek let. Teď se na něj můžete podívat na výstavě Dohnat a předehnat, kterou připravuje Muzeum moderního umění.
V roce, kdy závod v dobývání vesmíru nabírá na intenzitě, Nobelovu cenu za literaturu získává Boris Pasternak a Elizabeth Taylorová září v hlavní roli ve filmu Kočka na rozpálené plechové střeše, triumfuje Československo na první poválečné světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu. Národní pavilon i expozice, zažívající v Evropě nebývalý ohlas, ukázaly konkurenceschopnost naší produkce a pro československý design se staly milníkem obdobného významu jako užitá tvorba kubismu či funkcionalismu. V našich podmínkách znamenalo kladné přijetí bruselského stylu jeho rychlé zdomácnění a rozšíření do veškerých oblastí života.
Československý výstavní pavilon, přezdívaný návštěvníky Pavillon bijoux – klenot, našel odezvu i v sousedním Polsku, jehož návrháři pracovali v obdobných podmínkách socialistického hospodářství jako ti naši. Polsko se sice světové výstavy neúčastnilo, hned vzápětí se však zapojilo do hry a zakrátko už přestalo být jasné, čí nápad byl první, kdo koho kopíroval, kdo má právo pyšnit se vlastnictvím patentu, a konečně – kdo to „zvládl lépe“?
Československé a polské exponáty zlaté éry bruselského stylu, pocházející zejména ze sbírek sběratelů Jana Jeništy, Barbary Banaś a Filipa Speka, představí Muzeum umění Olomouc v tomto rozsahu vůbec poprvé. V Salónu, na stolech s křehkým porcelánem, se rozpoutá lítý boj mezi různými provedeními téhož tématu v pojetí československých a polských designérů, o jehož výsledku budou moci rozhodnout diváci. Vřava se pomalu ztiší v dalších místnostech, v nichž se srovnání dočkají grafická tvorba, fenomén lisovaného skla, průmyslový design, nábytek a hračky, až nakonec zcela utichne v mírovém soužití vybavení bruselského pokojíčku. Konečná podoba výstavy však bude záviset na divácích, které vyzveme, aby ji doplnili o předměty ze svých domovů. Muzeum moderního umění se tak na krátký čas stane nejen místem srovnávání, ale především společným domovem dvou škol designu.
Výstava Dohnat a předehnat, která začíná 15. října a potrvá do 24. ledna, navazuje na projekt BWA Wrocław – Galerie současného umění, jenž se v minulém roce uskutečnil v polské Vratislavi pod názvem Wojna i Pokój.
Muzeu umění chystá k výstavě i řadu doprovodnáých akcí s mnohoslibnými názvy Hrátky se zvířátky, Ozdob si, dekoruj, Černý Petr, Stará, natoč gramofon či třeba Pokojíček. Na řadu přijdou třeba i hračky, donesené z vašeho domova. Staré časy tak doslova ožijí.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson