Stavební ruch na Povelu utichl. Odměnou za dočasné nepohodlí jsou obyvatelům jednoho z nejlidnatějších olomouckých sídlišť nově propojené ulice, desítky parkovacích míst i stromy a stovky keřů na veřejných prostranstvích.
„Revitalizace sídliště Povel patří mezi nejdůležitější a zároveň nejkomplexnější investiční akce města. Základem pro obnovu této významné obytné lokality byla urbanistická studie. Naplňujeme ji od roku 2012 po jednotlivých stavebních etapách, jejichž výsledkem je postupná změna celé podoby sídliště,“ uvedl primátor Antonín Staněk. „Dokončená třetí etapa hraje významnou roli zejména z hlediska dopravní dostupnosti. Průjezd touto lokalitou je konečně jednodušší a přehlednější. Zároveň zde vznikla pěší zóna i více míst pro parkování,“ doplnil primátor.
„Stěžejní myšlenkou této části stavebních prací bylo lépe dopravně propojit komunikace v obytné zóně, to znamená stávající cesty doplnit nově vybudovanými,“ řekl investiční náměstek primátora Filip Žáček. Během šesti měsíců náročných stavebních prací tak v jižní části povelského sídliště vyrostla zcela nová místní komunikace. Cesta o délce 275 metrů a šířce 6,5 metrů, která je průjezdná oběma směry, zavede řidiče ze stávající Janského ulice až do ulice Heyrovského. „Novým prostorovým uspořádáním reagujeme zejména na měnící se potřeby zdejších obyvatel a přinášíme jim uživatelský komfort,“ vysvětlil Filip Žáček.
Na novou komunikaci navazují také další obslužné cesty, a to v prostoru u zdejšího supermarketu a nově i vjezdy na dvě stávající parkoviště, která byla dosud přístupná pouze z ulice Heyrovského. Po pravé straně nové propojující komunikace vzniklo 48 nových parkovacích míst i chodníky. Vše doplňuje moderní veřejné osvětlení a nově vysázená zeleň. Sídliště je bohatší o 14 stromů a 868 kusů keřů a popínavých rostlin.
„Postavili jsme nové komunikace, které umožní rychlejší a zároveň bezpečnější průjezd sídlištěm, přičemž jsme museli provést i náročnou přeložku plynovodu o velkém průměru. Odvodnění se neřešilo běžným způsobem do kanalizace, ale do vsakovacích boxů. V místě je také základní škola, proto jsou v křižovatkách zpomalovací retardéry ze žulových kostek zasazených do betonu, aby i opticky odrazovaly řidiče od vyšší rychlosti,“ říká Petr Maurer ze společnosti Skanska, která práce prováděla.
„Celkové náklady investice dosáhly výše 15,6 milionu korun, přičemž 9,9 milionu pokryje předpokládaná dotace z Regionálního operačního programu Střední Morava,“ uvedl primátor Antonín Staněk. „Nezbytnou součástí investice byla totiž náročná výstavba technické infrastruktury, kterou zahrnovaly přeložky důležitých inženýrských sítí,“ doplnil investiční náměstek Filip Žáček.
S přípravou obnovy obytné zóny na Povelu o výměře 41 hektarů začalo město v roce 2011. Práce byly rozděleny do tří etap. První se uskutečnila v roce 2012, dokončení prací v rámci druhé etapy se obyvatelé sídliště dočkali na sklonku léta 2013. Už od té doby si lidé užívají nových chodníků, vozovek, parkovacích míst, hřišť i mnohem většího množství zeleně.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson