Lávka v provozu a definitivně uzavřený most, který čeká demolice. Do hlavní fáze vstupuje výstavba protipovodňových opatření v centru Olomouce. Sdružení Morava pod vedením stavební společnosti SILNICE GROUP už v neděli 1. července uzavřela most v Komenského ulici pro veškerou dopravu a ve středu 4. července otevřela nedaleko provizorní lávku pro pěší a cyklisty.
Díky tomu zůstane zachován přechod přes řeku Moravu v této části města. Stavební společnost již stihla provizorně přeložit z mostu na lávku všechny inženýrské sítě.
„Nejnáročnější stavební práce jsme načasovali na začátek letních prázdnin, abychom minimalizovali dopady stavby na dopravu a život ve městě. V následujícím období Povodí Moravy sníží hladinu řeky na minimum, abychom mohli začít rozebírat konstrukci mostu v Komenského ulici. Souběžně budeme čistit dno koryta od sedimentů,“ říká Jakub Vlk, vedoucí střediska HSV divize Speciální stavby ze společnosti SILNICE GROUP.
Starý most v Komenského ulici nečeká odstřel, ale postupná demolice a rozebírání.
Lávka jako britský Bailey Bridge
Lávka o délce přes 60 metrů a šířce přes 7 metrů je založena na březích koryta na mostních pilířích typu PIŽMO a příhradová ocelová nosná konstrukce je typu Bailey Bridge. Tuto konstrukci vyvinuli za druhé světové války Britové a dodnes se běžně využívá jako provizorní přemostění právě při uzavírkách mostů kvůli rekonstrukci. Jako ochranu proti podemletí lávky vybudovali stavbaři lemování v podobě železobetonového prahu.
Technicky náročná etapa II. B ochrany Olomouce před povodněmi zahrnuje rozsáhlé úpravy koryta řeky Moravy v délce 1,9 km od ústí Střední Moravy k mostu v Komenského ulici. Stavba je v českém prostředí zcela unikátní, protože se odehrává v historickém jádru města a její součástí je i vybudování náplavky a kompletní náhrada dvou mostů. Investorem je státní podnik Povodí Moravy.
Stavba za 730 milionů korun navazuje na již dokončené etapy I. a II. A. Jejím cílem je zvýšit kapacitu řeky v centrální části města na úroveň 650 m3/s, která odpovídá 380leté povodni. Protipovodňový systém ochrání před velkou vodou 20 tisíc obyvatel Olomouce a majetek v hodnotě 3 miliard korun.
Etapa II. B spočívá především ve výstavbě hrází a protipovodňových zdí a rozšíření koryta a nábřeží a snížení tzv. berem, částí koryta zaplavovaných při vyšších průtocích. Pravý břeh řeky Moravy bude v tomto úseku širší o 11 až 12 m a levý břeh o 3 až 4 m. Součástí projektu je také demontáž stávajících mostů a výstavba mostů nových v ulicích Masarykově a Komenského.
Olomouc čelí povodním pravidelně. V průběhu 20. století bylo město zasaženo záplavami 11krát. Koryto řeky Moravy se průběžně upravovalo na vyšší kapacitu, ta však byla vždy překonána. Nejničivější povodeň v historii postihla Olomouc v roce 1997, kdy se ocitla pod vodou třetina města a v okrese zahynulo 5 lidí. Právě tato událost byla hlavním impulsem k diskuzi o protipovodňové ochraně a realizaci aktuální investice. Zhotovitelem stavby s názvem Morava, Olomouc – zvýšení kapacity koryta II. etapa B je sdružení Společnost Morava, Olomouc, které zahrnuje stavební společnosti SILNICE GROUP a Váhostav – SK a INSTA CZ. Stavební práce v rámci této etapy by měly být kompletně dokončeny v roce 2022.
Foto: MMOL/ Pavel Snášel
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson