Cestujícím v Olomouci začínají sloužit nové tramvaje. Moderní vozy s typovým označením EVO1 a EVO1/o přináší do veřejné dopravy řadu novinek. Plně nízkopodlažní vozy, mají v prostoru pro cestující klimatizaci a umožňují nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek.
Zajímavostí vozidel EVO1 jsou čtvery dveře, které umožní rychlejší nástup a výstup cestujících na zastávkách. Tramvaj EVO1/o je vybavena celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně. První dvě nové tramvaje mohou cestující využívat od přelomu září a října, další začnou ulicemi projíždět během podzimu. „Celkem bude dodáno osm tramvají, z čehož bude pět jednosměrných s jednostranným odbavováním cestujících a tři jednosměrné s oboustranným odbavováním cestujících,“ popsal Jaromír Machálek, ředitel Dopravního podniku města Olomouce.
Mezi nejzajímavější novinky ve výbavě nových nízkopodlažních tramvají patří klimatizace v prostoru pro cestující a možnost nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Interiér tramvajových vozů je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům. „Vybavení nových tramvajových vozů přináší mnohem větší komfort pro cestující, což je v oblasti veřejné dopravy prioritou. Snažíme se tak zároveň přispívat k podpoře ekologického způsobu cestování městskou hromadnou dopravou v Olomouci,“ zdůraznil investiční náměstek primátora Filip Žáček. Tramvaje jsou navíc vybaveny kamerovým systémem, který dokáže sledovat dění jak uvnitř, tak vně vozu. Nově jistě upoutá i vnější vzhled tramvaje, kdy je na vozidlech polep znázorňující siluetu města Olomouce.
Kapacita tramvaje EVO1 je 32 sedících a 75 stojících cestujících a tramvaje EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Celková částka, kterou Dopravní podnik za nákup 8 tramvají zaplatí je více než 175 milionů korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií – Evropským fondem pro regionální rozvoj prostřednictvím IROP ve výši 85% uznatelných nákladů. „Po 120 letech od rozhodnutí zavést v Olomouci elektrické tramvaje, začínáme psát nové dějiny rozvoje tramvajové dopravy v Olomouci. Je to důležitý krok pro udržitelnost a kvalitu MHD v Olomouci,“ konstatoval náměstek primátora pro oblast evropských dotací Ladislav Šnevajs.
Tramvaje budou nasazovány na všechny tramvajové linky tak, jak budou postupně uváděny do provozu. Po dodání posledního vozu bude mít Dopravní podnik města Olomouce 70% svého tramvajového vozového parku alespoň částečně nízkopodlažní.
Foto: MMOL/ Banka Martinovská
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson