AKTUALIZOVÁNO Most na Masarykově třídě má před sebou posledních pár dní existence. Těsně před zahájením jeho demolice se v pátek dopoledne odehrál přímo na mostě a v jeho okolí další kontrolní den stavby protipovodňových opatření v centru Olomouce.
To podstatné bylo řečeno hned v úvodu. Ačkoliv nouzový stav a související opatření proti šíření koronaviru ovlivnila negativně řadu stavebních firem a stavebních akcí, zhotovitelům protipovodňových opatření se daří pokračovat dál a dodržovat všechny slíbené termíny. Část pracovníků sice chybí, ale firmy je dokázaly operativně nahradit.
Pro Olomoučany to znamená například to, že už na začátku května by měly být dokončeny práce na mostě v ulici Komenského. „Byli jsme ujištěni, že se v tomto termínu dočkáme otevření navazujících komunikací v ulicích Na Letné a Sokolovská a také části ulice kapitána Nálepky. Nadále uzavřené zůstanou už jen ulice Nábřeží a Blahoslavova,“ shrnul primátor Mirek Žbánek informace od zhotovitele.
Zásadní díl prací se teď odehrává na mostě na Masarykově třídě. Most je už připraven na zahájení demolice, je také přibližně ve dvou třetinách šířky rozříznutý. Veškeré potřebné inženýrské sítě jsou přeneseny na návodní stranu mostu, kde zůstane zachována po následující zhruba rok lávka pro pěší, a v pondělí 6. dubna začne demolice větší části mostu z povodní strany. Jeden týden bude trvat ta nejnáročnější část demolice, kdy musí kvůli bezpečnosti být celý most uzavřen i pro pěší. Chodci se tak budou do centra dostávat přes nový most v ulici Komenského. Po týdnu se opět vrátí na most na Masarykově třídě koridor pro pěší.
V současnosti stavba pokračuje ve vrtání a osazovaní pilotů do nábřeží v blízkosti mostu. Na pravém břehu Moravy mezi ulicemi Komenského a Masarykova a také dále směrem ke kolejím UP je už dobře patrné, jak bude vypadat budoucí náplavka. Práce zde budou v dalších měsících pokračovat.
Při odpojování a přenášení inženýrských sítí z mostu, určeného k demolici, byly sneseny také tramvajové troleje. Ty jsou nyní pomocí nových sloupů dotaženy těsně před most na Masarykově třídě, poblíž budovy Vrchního soudu. Na podzim zde vznikne kolejová úvrať a po dokončení rekonstrukce ulice 8. května sem budou zajíždět od centra tramvaje.
Zástupci zhotovitele, společnosti Silnice Group, následně provedli představitele města Olomouce staveništěm až do míst, kde vzniká nový park v ulici kavaleristů. „Tato část prací je na rozdíl od většiny protipovodňových opatření investicí města. Chtěli jsme tu vytvořit rekreační zázemí pro Olomoučany, kteří najdou v blízkosti řeky upravený příjemný park, a už teď je vidět, že se to snad podařilo dobře. Vypadá to zde opravdu sympaticky,“ řekl primátor Žbánek. V blízkosti základní umělecké školy a Moravské vysoké školy vznikla cyklostezka podél řeky a na ni navazuje právě malý park. Zbývá už jen osadit lavičky a vyčkat, až se zazelená vysazená tráva. Také druhá strana nábřeží je už připravená ke kolaudaci. Podle zástupců zhotovitele se v květnu dá očekávat oficiální dokončení nového nábřeží včetně cyklostezek podél vysokoškolských kolejí.
Edit: Podle posledních informací probíhá demolice bez problémů a stavební stroje si s tím hlavním poradí možná už do soboty. Most je pro pěší uzavřený do neděle, pokud práce dokončí rychleji, mohou pěší koridor obnovit dřív.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson