Na podzim minulého roku rozhodla městská rada, že město vypíše nové výběrové řízení na stavbu tramvajové trati na Nových Sadech. Důvodem pro tento krok bylo přerušení příprav v době nouzového stavu. Radní se nyní na jednání 11. ledna 2021 seznámili s výsledky výběrového řízení a schválili zadání veřejné zakázky vybranému zhotoviteli. Stavba by měla začít letos v březnu a potrvá dvacet měsíců.
Do veřejné soutěže na zakázku s názvem „Tramvajová trať II. etapa – Nové sady – Povel II“ se přihlásilo šest uchazečů. Všichni uchazeči splňovali požadovaná kritéria a výběrová komise zohlednila ekonomickou výhodnost nabídek. „Komise proto doporučila radě města uzavřít smlouvu se společností TT Nové Sady – Povel II, kterou tvoří společnosti OHL ŽS Brno a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Rada tento krok schválila,“ uvedl předkladatel návrhu, investiční náměstek Martin Major.
Předmětem zakázky je nejen výstavba další části nové tramvajové trati, ale i s tím spojených komunikací, chodníků, cyklostezek, parkovacích stání, zastávek MHD, světelného signalizačního osvětlení, pokládek inženýrských sítí, rozvodů veřejného osvětlení a potřebných přeložek stávajících sítí. Navíc je třeba dovybavit i stávající trakční měnírnu. „Po zhotoviteli požadujeme, aby stavbu zvládnul za dvacet měsíců v termínu březen 2021 až říjen 2022,“ dodal Martin Major.
„Stavbu tramvajové trati podporujeme dlouhodobě, od počátku se počítalo s tím, že tramvaje nebudou končit na současné konečné zastávce, ale pojedou dále do centra sídliště. Rozšiřování tramvajové dopravy je navíc součástí Plánu udržitelné městské mobility v Olomouci,“ uvedl primátor Mirek Žbánek.
„Souběžně s naší investicí bude Dopravní podnik města Olomouce budovat nový odstav a servisní středisko pro tramvaje u hlavního vlakového nádraží. Bez toho by nám prakticky zkolabovala péče o vozový park dopravního podniku,“ připomněl primátor Žbánek. Tento projekt už je projekčně připraven a má vydáno stavební povolení. Dopravní podnik už chystá veřejnou zakázku. Stavba by měla začít letos v červnu nebo červenci a stavba potrvá 18 až 21 měsíců.
Tramvajová trať od Trnkovy na Schweitzerovu ulici má již dokončenou projektovou dokumentaci, vypořádány byly i všechny majetkoprávní vztahy a město vykoupilo potřebné pozemky a nemovitosti. První etapa, která spojila centrum města z třídy Svobody a ulice 17. listopadu s Novými Sady, konkrétně s dočasnou konečnou zastávkou v ulici Trnkově, byla dokončena v roce 2013. V prosinci se tehdy po nové trase projeli první cestující. V říjnu příštího roku by se měli svézt ještě o tři nové zastávky dál.
Celkové náklady na stavbu tramvajové trati budou 469 milionů korun včetně DPH. Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci. Náklady na odstav by měly být asi 280 milionů korun, také dopravní podnik bude čerpat dotaci, která pokryje 85 procent uznatelných nákladů. Celková schválená výše dotace na obě akce je 644 milionů korun, z čehož je 346,6 milionů určeno na vybudování tramvajové trati a 297,4 milionů na výstavbu areálu pro odstavy tramvají.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson