Budeme jezdit po městě stále více auty, nebo přijmeme myšlenku, že je lépe na silnice pustit i cyklisty a chodce? Poroste podíl MHD a cyklodopravy, nebo naopak podíl aut? O tom, jak se dívat na dopravu ve městech a jak města učinit přátelštějšími vůči jejich obyvatelům, budou v Olomouci diskutovat dvě stovky našich i zahraničních odborníků. Konference nese příznačný název - Města s dobrou adresou. Konferenci, jejíž pracovní část začne až zítra, dnes symbolicky odstartovala spanilá jízda po městě.
Desítky jezdců na kolech, koloběžkách, šlapadlech a dalších nemotorových dopravních prostředcích projely dnes před polednem centrem Olomouce. Peloton vyrazil z Konviktu, pokračoval k radnici a odsud mířil k Centru Semafor. Cestou propagoval jízdu nemotorovými dopravními prostředky. V Olomouci je sice cyklistů hodně, automobilová přeprava uvnitř města ale rozhodně není na ústupu. „Podíl individuální automobilové dopravy podle posledních průzkumů v letech 2001 a 2011 vzrostl. Cílem ale není něco zakazovat, cílem je přesvědčit lidi, že je v tomto směru změna chování v zájmu každého, v zájmu dobrého města,“ uvedl při tiskové konferenci náměstek primátora Aleš Jakubec.
Konference Města s dobrou adresou začíná na půdě Univerzity Palackého ve středu. Promluví na ní odborníci na dopravní řešení, zástupci několika ministerstev, starostové, experti z Dánska, které patří v propojování různých druhů dopravy ve městech na špici v Evropě i ve světě, ale třeba i studenti jednoho olomouckého gymnázia. Už dnes večer se uskuteční pracovní večeře, při nichž se setkají propagátoři cyklistiky například s klíčovými pracovníky některých ministerstev. Podle některých zákulisních prohlášení je dost možná právě pracovní večeře nejdůležitější částí konference, protože tam mohou v úzkých skupinkách jednat zastánci cyklodopravy s těmi, kdo mají velký vliv na legislativu či třeba směřování finančních prostředků.
Po dobu konference jsou v Konviktu k vidění i putovní výstavy Kodaňská řešení a The Good City, které se následně přestěhují do prostor galerie Šantovka. Výstavy kromě jiného poukazují na to, jak se k otázce udržitelné mobility a dopravy ve městě staví Dánové, kteří jsou v tomto směru o kus napřed. „Nejde o to, abychom kopírovali řešení z Kodaně. Jde hlavně o to, abychom si uvědomili, že to jde, že ta změna je možná a má smysl a přínos,“ uvedl při vernisáži výstavy koordinátor rozvoje cyklistické dopravy Jaroslav Martinek.
Příjemný šok, říkají pořadatelé o výtěžku sbírky na pomoc dětským pacientům
Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou
Folklorní sláva s cimbálem, piráti a skvělá bluesmanka Wanda Johnson