Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou

Chybová zpráva

Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
Sobota, 18.7.2020

Na jižním okraji Předhradí, na tzv. Petrském návrší, stával starobylý kostel sv. Petra a Pavla. Tento kostel byl následovníkem nejstaršího chrámu v Olomouci, který údajně vysvětil samotný svatý Cyril v roce 863 a kníže Svatopluk ho v roce 885 zajistil příjmy, toto jsou ale informace založené jen na falzech. První ověřenou informaci o tomto kostele máme z listiny z roku 1063, kdy se stal kostelem biskupským při založení olomouckého biskupství a stal se "matkou všech kostelů té provincie". Jako sídelní kostel biskupů sloužil kostel sv. Petra až do roku 1141, kdy biskup Jindřich Zdík přenesl své sídlo k nově vybudovanému kostelu sv. Václava na Václavském návrší, který dnes známe jako Dóm.

Historie a zánik kostela a kláštera

Po nějakou dobu o kostele písemné prameny mlčí, další zpráva je až z roku 1207, kdy biskup Robert uvažoval o návratu biskupství ke sv. Petru. K tomu nedošlo, ale při kostele sv. Petra založil biskup Robert ženský klášter řehole sv. Augustina (před rokem 1213). Až do 70. let 13. století je tento klášter nazýván "u sv. Petra". Ještě během 13. století (kolem roku 1272) se augustiniánky osamostatnily a zbudovaly si zde klášter s kostelem sv. Jakuba. Klášter byl nadále označován podle tohoto chrámu. Nejpozději v této době se stal kostel sv. Petra kostelem farním. Mezi lety 1400 až 1455 jsou zaznamenány četné nadace k oltářům v kostele sv. Petra (oltáře Navštívení Panny Marie; sv. Kateřiny; Svatého Kříže; Božího Těla; Nanebevzetí a Zvěstování Panny Marie a Těla Kristova, sv. Martina, Svaté Trojice a sv. Jakuba Většího). Roku 1455 postihl kostel sv. Petra veliký požár, po kterém byl goticky přestavěn. Další velký požár svatopetrský kostel postihl v roce 1541.

Na počátku 16. století byl klášter sv. Jakuba určitou dobu opuštěný, později do něho přesídlili minorité, kteří ho drželi až do svého zrušení za josefínských reforem. V sekularizovaném objektu byla zřízena státní nemocnice, která trvala do roku 1896. Starou nemocnici pak koupilo město, nechalo ji zbořit a v letech 1901-1902 postavit tzv. Elisabethinum, což byl vzdělávací ústav pro výchovu budoucích učitelek. Ústav se skládal ze tří budov rozmístěných v areálu kostela sv. Petra a kostela sv. Jakuba. Školní budova se nacházela v místě zbořeného svatopetrského kostela a pensionát na místě dřívější nemocnice. Obě budovy byly propojeny třetím velkým objektem. O poměrně velké stavební akci se ale mnoho zpráv nedochovalo. Je zřejmé, že ačkoliv se vědělo, že se bude stavět v prostoru s bohatou historií, přístup byl čistě pragmatický; žádný respekt k minulosti a ani nejmenší průzkum nebo snaha zachovat něco z případných nálezů. Jediným zdrojem informací o rychle provedené stavbě je úřední referát v městské ročence (anonym 1900–1901), který se stručně zmiňuje o pozoruhodnějších nálezech zaznamenaných na schematickém plánku. 

Kostel sv. Petra a Pavla měl až do josefínských reforem postavení hlavního kostela. V roce 1785 byl ale odsvěcen a v roce 1792, aniž by byl pořízen sebemenší popis nebo nákres, bezohledně zbořen. Podle dochovaných zobrazení víme, že to byla podélně orientovaná stavba s opěrnými pilíři, s polygonálně uzavřeným presbytářem. Měl jeden boční vchod od severu a hlavní vchod na západní straně. Při západním průčelí byla situována vysoká věž. Ta byla v 80. letech 17. století zbořena a na severní straně kostela byla přistavěna věž nová. Podle historických plánů k jižní straně kostela sv. Petra přiléhala menší stavba s polokruhovým závěrem. Jednalo se o kapli svatých Šebestiána a Rocha, o níž jsou záznamy v matrice svatopetrské farnosti ze 17. a 18. století. V této kapli byla krypta, ve které se našly pozůstatky farníků. Starý hřbitov byl také kolem kostela sv. Petra a pohřbívalo se i u svatojakubského kláštera. Po zrušení byl nový hřbitov zřízen za Hradskou bránou, v blízkosti zájezdního hostince Na Špici. Ke kostelu a klášteru náležel také nejstarší olomoucký vodní mlýn, o kterém je první zmínka z roku 1213. Ten stával pod hradbami na nedalekém Mlýnském potoce a říkalo se mu Jakubský nebo Petrský podle toho, kdo ho zrovna vlastnil. Mlýn byl zbořen po ničivém požáru v roce 1909. 

Vzácné objevy při archeologických průzkumech

Při stavbě německé dívčí školy a ženského učitelského ústavu Elisabethinum (nyní budova Filosofické fakulty UP na Křížkovského 10) byla odkryta značná část půdorysu goticky přestavěného kostela sv. Petra s presbytářem, s jižní zdí prolomenou už dříve při kladení potrubního vedení a se základovým zdivem věže přiložené k severní stěně. Na severní straně presbytáře byly zjištěny základy tří opěrných pilířů a v každém z nich schránka a v ní olověná plaketa se symbolem evangelisty (anděl, orel, býk). Čtvrtou plaketu se přes usilovné hledání nepodařilo najít. Přišlo se na ni náhodou až v roce 1958 při pořádání numismatických sbírek ve Vlastivědném muzeu, kam se neznámým způsobem dostala někdy ve 20. letech minulého století. Při stavbě se našly pozůstatky kláštera s kostelem sv. Jakuba. Nálezová situace při stavbě Elisabethina se až na některé detaily shodovala s půdorysem, jak ho zaznamenal v osmdesátých letech 19. století W. Müller, ačkoliv v jeho době kostel sv. Petra už neexistoval. Otázka, kde uvedený autor čerpal informace, zůstává tedy otevřená.

Na počátku 20. století bylo také zaregistrováno několik archeologických nálezů (pravěké pohřebiště s kamenným obložením, kamenná sekerka, střepy, zvířecí kosti a parohy) a uprostřed dvora silná vrstva kostí. Zajímavá je zmínka o nálezu dvou zlatých mincí a několika stříbrných mincí i hracích žetonů. Mince nejsou určeny ani popsány a není uvedeno, zda byly v nějakém vztahu k nalezeným kostem. V každém případě jde o pozoruhodné nálezy vzhledem k tomu, že kolem kostela sv. Petra byl hřbitov a že není vyloučeno, že zvlášť stříbrné mince by se v některých hrobech z 11. století mohly objevit. Průzkumu se dávno poničená lokalita dočkala až v roce 1948. Na nádvoří Filosofické fakulty tehdy provedl pražský archeologický ústav plošný odkryv. Znovu byl odkryt presbytář a část lodi goticky přestavěného svatopetrského kostela. Bylo zjištěno, že presbytář měl dvě klenební pole a loď s čtverhrannými dlaždicemi, byla v něm renesanční krypta a ke středu západní obvodové zdi zvenku přiléhal čtvercový blok zdiva, který byl vyložen jako základna hranolové věže. Severní část kostelního půdorysu, kde se podle staršího výkladu nacházela věž, zasahující pod budovu fakulty, zkoumaná nebyla. Našlo se také několik hrobů bez milodarů, datovaných do 17. století a považovaných za pozůstatek hřbitova založeného až po zrušení kostela.

Nové nálezy z posledních let

V letech 2015 až 2017 probíhal záchranný archeologický výzkum při rekonstrukci děkanátu Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Během výzkumu byla, kromě jiných mimořádných nálezů například z období raného středověku, prozkoumána také část hřbitova. Samotný hřbitov byl zrušen už roku 1784, nicméně nejstarší hroby pochází z průběhu vrcholného středověku. Výzkum odkryl celkem 98 hrobů na současném nádvoří děkanátu, dalších 486 hrobů bylo prozkoumáno v nově budovaném suterénu pod severním křídlem budovy. Jedná se tak o největší archeologicky zkoumaný hřbitov v intravilánu města na střední Moravě. V některých hrobech byly nalezeny součásti oděvu nebo pohřebního rubáše, jako spínadla, knoflíky, opaskové přezky nebo čelenky; zejména v barokních hrobech pak byly také četné milodary – křížky, růžence, medailony, či škapulíře. Velmi zajímavý je objev jámy zasekané 1,2 metru do skály, v jejímž zásypu se ukrývala keramika z doby kolem poloviny desátého století, železná sekerovitá hřivna o délce 47 centimetrů a naprosto unikátní břidlicová destička centimetr silná a přibližně jedenáct krát dvanáct centimetrů velká  s rytinou mužské postavy nesoucí kříž. Traseologický posudek doc. Miroslava Králíka z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně potvrdil, že rýhy jsou pokryty sintrem, a zjistil velmi mnoho detailů týkajících se způsobu rytí.

V současné době také probíhá antropologická analýza kosterních pozůstatků, kterou provádí dr. Lukáš Šín z Archeologického centra Olomouc. Analýza sice ještě není u konce, ale v průběhu přináší zajímavá zjištění, jako např. doklady různých chorob našich předků. Příkladem je nález hrobu H210 se značně deformovanými kostmi. Jak ukázala analýza, šlo o jedince nakaženého syfilidou, která se pandemicky začala šířit Evropou koncem 15. století. Touto infekcí byla zasažena téměř celá část dochovaného skeletu horních a dolních končetin spolu se žebry, a to v podobě masivní chronické periostitidy, tzn. zánětu povrchových obalů kosti – okostice. Zánět způsobil nejen zbytnění kostí, ale především značné bolesti postiženému jedinci. Syfilida se projevuje na kostře v konečném stádiu nemoci (zhruba po 15 až 20 letech po vstupu infekce do těla), této fáze se pak velká část nakažených nedožila ani ve stoletích pozdějších. Zjištění projevů syfilitické infekce na skeletu z hrobu H210 tedy představuje ojedinělý nález.

Po ukončení výzkumu a rekonstrukce budovy byl v dlažbě nádvoří Filosofické fakulty UP na Křížkovského 10 vyznačen půdorys gotického kostela sv. Petra a Pavla. Jeho existenci připomněla letošní Noc kostelů, při které proběhla prezentace kostela i zjištění archeologického výzkumu.

Čenda Šopek (Toulky starou Olomoucí)

Zdroje:

Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště - Horní náměstí 25, 779 00 Olomouc

Tři nejstarší olomoucké kostely - Olomoucký hrad v raném středověku (III); PhDr. Vít Dohnal, 2006

Fotogalerie: 
Autor: 
(CS)

Komentáře

Fastidious replies in return of this question with genuine arguments and telling all about that.

The practice of praying regularly is an important aspect of various religions around the world, including Islam. In Islam, Muslims are required to perform five daily prayers at specified times throughout the day and night. The precise prayer timings are crucial for Muslims to observe, as they are believed to have a spiritual significance and are a way to connect with Allah. The five daily prayers in Islam are Fajr (dawn), Dhuhr (midday), Asr (afternoon), Maghrib (evening), and Isha (night). The precise timings for these prayers are determined by the position of the sun in the sky and they vary each day. The times for each prayer are calculated based on the movement of the sun, with specific formulas used to determine the exact moment when each prayer should be performed. The importance of observing the precise prayer timings in Islam cannot be overstated. Muslims believe that performing their prayers at the designated times is a form of obedience to Allah and helps them maintain a strong connection to their faith. In addition, praying at the specified times is believed to bring blessings and spiritual benefits to the individual. To ensure that they are observing the correct prayer timings <a href=https://cidonline.org>https://cidonline.org</a>, many Muslims use prayer timetables or apps that provide accurate information on when each prayer should be performed. These timetables are often based on astronomical calculations and are updated regularly to reflect the changing position of the sun throughout the year. In some countries, mosques also use loudspeakers to announce the call to prayer, known as the Adhan, which alerts Muslims to the beginning of each prayer time. This helps remind individuals to pause their daily activities and devote time to prayer, strengthening their connection to Allah and their faith. Overall, the precise prayer timings in Islam are an important aspect of the religion that helps Muslims maintain their spiritual connection and strengthen their faith. By observing the designated times for prayer, Muslims can experience a sense of peace and tranquility, as well as a closer relationship with Allah.

Amazing! Its in fact awesome piece of writing, I have got much clear idea about from this paragraph. www.ksolo.ru/forum/member.php?tab=visitor_messaging&u=83595&page=23  virusinfo.info/cpstyles/vB/?gde_kupit_diplom_o_srednem_obrazovanii.html  www.thanglongwaterpuppet.org/nghinh-xuan-cung-chu-teu/  winemastery.com.vn/giong-nho/garnacha-tintorera  89.108.65.91/content/articles/65330/ 

Archetyp Market - best darknet shop <a href=https://archetyp-market-mirror.cc>archetyp-market-mirror.cc</a>

Men dating men savoir faire love, consistency, and the dream of relationships in their own unique way. https://gay0day.com In a everyone that embraces diverseness and inclusivity, same-sex relationships suffer with develop their place. Men who date men sail the joys and challenges of building expressive connections based on authenticity and joint understanding. They hallow charity while overcoming societal expectations, stereotypes, and discrimination. https://bdsmporn.one Communication and emotional intimacy play a momentous part in their relationships, fostering reliability and deepening their bond. As system progresses promoting fairness, it is important to acknowledge and compliments the angel shared between men dating men, embracing their together experiences and contributions to the tapestry of anthropoid connections.

Любой из нас, возможно, сталкивался с ситуацией, когда необходимо избавиться от ветхого iPhone, чтобы приобрести новейшую модель либо просто освободить место в шкафу. При таких раскладах важно реализовать устройство выгодно, чтоб получить наивысшую отдачу за собственный дорогой гаджет. В данном посте я расскажу вам о нескольких методах и советах, как реализовать собственный iPhone наиболее прибыльно. 1. Подготовьте устройство к продаже. До этого чем выставлять собственный iPhone на продажу, убедитесь, что он находится в превосходном состоянии. Очистите устройство от личных данных, сделайте его сброс на заводские опции и убедитесь, что все функции работают исправно. 2. Обусловьте цену. Прежде чем выставить свой iPhone на продажу, изучите цены на подобные модели на рынке, чтобы определить адекватную цену для вашего устройства. Учитывайте состояние устройства, год выпуска, комплектацию и прочие факторы. 3. Изберите платформу для реализации. Существует огромное количество платформ, где можно расположить объявление о продаже iPhone: от маркетплейсов до специализированных сайтов. Изберите площадку, которая более то что надо вам по условиям, комиссиям и удобству использования. 4. Создайте <a href=https://skupka-iphone-spb3.ru>https://skupka-iphone-spb3.ru</a> привлекательное объявление. В объявлении укажите все характеристики вашего iPhone, добавьте высококачественные фото, описывающие его внешний вид, и укажите все достоинства устройства. 5. Будьте готовы торговаться. При продаже iPhone высока вероятность, что клиент будет пытаться понизить цену. Будьте готовы к торгам, но не соглашайтесь на слишком большую скидку, если вы уверены в ценности своего устройства. Реализовать свой iPhone прибыльно можно если соблюдать условие правильной подготовки и выбора оптимального метода продажи. Пользуйтесь нашими советами и найдите покупателя, который оценит ваше устройство как положено.

Dating is a excursion that encompasses the enchanting of human ally, offensive increase, and far-out discoveries. It is a process through which individuals traverse impractical possibilities, getting to be acquainted with each other on a deeper level. Dating allows people to share experiences, market ideas, and father deep connections. https://squirting.world In the realm of dating, undivided encounters a different range of emotions. There's the exhilaration of get-together someone contemporary, the foreknowledge of a in the first place date, and the thrill of discovering stock interests and shared values. It is a ease of vulnerability and self-discovery as individuals unreserved themselves up to the possibility of love and companionship. https://sexyfatmature.net Striking communication lies at the will of dating, facilitating understanding and connection between two people. It involves active listening, up declaration, and empathy, creating a range for veritable dialogue. From top to bottom communication, individuals can enquire into their compatibility, exchange thoughts and dreams, and develop intensify a foundation of trust.

recommended you read https://1inch-dex.com/2023/11/17/1inch-defi-a-game-changer-for-token-swaps/

Archetyp Market - best darknet shop <a href=https://archetyp-market-mirror.cc>archetyp-market-mirror.cc</a>

Find here UAE Prayer Timings, Muslim Prayer Timings, Imsak Time, Iftar Timings, Fajr Time and more updates from Khaleej Times http://timenamaz.online/

Stránky

Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou | Olomoucký REJ

Chyba

Chybová zpráva

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/clients/client0/web26/web/includes/common.inc:2861) ve funkci drupal_send_headers() (řádek: 1554 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Class 'Drupal\db_maintenance\Module\Hook\CommonHookHandler' not found ve funkci db_maintenance_cron() (řádek: 41 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/db_maintenance/db_maintenance.module).
Na stránce došlo k neočekávané chybě. Zkuste to později.