Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou

Chybová zpráva

Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
Sobota, 18.7.2020

Na jižním okraji Předhradí, na tzv. Petrském návrší, stával starobylý kostel sv. Petra a Pavla. Tento kostel byl následovníkem nejstaršího chrámu v Olomouci, který údajně vysvětil samotný svatý Cyril v roce 863 a kníže Svatopluk ho v roce 885 zajistil příjmy, toto jsou ale informace založené jen na falzech. První ověřenou informaci o tomto kostele máme z listiny z roku 1063, kdy se stal kostelem biskupským při založení olomouckého biskupství a stal se "matkou všech kostelů té provincie". Jako sídelní kostel biskupů sloužil kostel sv. Petra až do roku 1141, kdy biskup Jindřich Zdík přenesl své sídlo k nově vybudovanému kostelu sv. Václava na Václavském návrší, který dnes známe jako Dóm.

Historie a zánik kostela a kláštera

Po nějakou dobu o kostele písemné prameny mlčí, další zpráva je až z roku 1207, kdy biskup Robert uvažoval o návratu biskupství ke sv. Petru. K tomu nedošlo, ale při kostele sv. Petra založil biskup Robert ženský klášter řehole sv. Augustina (před rokem 1213). Až do 70. let 13. století je tento klášter nazýván "u sv. Petra". Ještě během 13. století (kolem roku 1272) se augustiniánky osamostatnily a zbudovaly si zde klášter s kostelem sv. Jakuba. Klášter byl nadále označován podle tohoto chrámu. Nejpozději v této době se stal kostel sv. Petra kostelem farním. Mezi lety 1400 až 1455 jsou zaznamenány četné nadace k oltářům v kostele sv. Petra (oltáře Navštívení Panny Marie; sv. Kateřiny; Svatého Kříže; Božího Těla; Nanebevzetí a Zvěstování Panny Marie a Těla Kristova, sv. Martina, Svaté Trojice a sv. Jakuba Většího). Roku 1455 postihl kostel sv. Petra veliký požár, po kterém byl goticky přestavěn. Další velký požár svatopetrský kostel postihl v roce 1541.

Na počátku 16. století byl klášter sv. Jakuba určitou dobu opuštěný, později do něho přesídlili minorité, kteří ho drželi až do svého zrušení za josefínských reforem. V sekularizovaném objektu byla zřízena státní nemocnice, která trvala do roku 1896. Starou nemocnici pak koupilo město, nechalo ji zbořit a v letech 1901-1902 postavit tzv. Elisabethinum, což byl vzdělávací ústav pro výchovu budoucích učitelek. Ústav se skládal ze tří budov rozmístěných v areálu kostela sv. Petra a kostela sv. Jakuba. Školní budova se nacházela v místě zbořeného svatopetrského kostela a pensionát na místě dřívější nemocnice. Obě budovy byly propojeny třetím velkým objektem. O poměrně velké stavební akci se ale mnoho zpráv nedochovalo. Je zřejmé, že ačkoliv se vědělo, že se bude stavět v prostoru s bohatou historií, přístup byl čistě pragmatický; žádný respekt k minulosti a ani nejmenší průzkum nebo snaha zachovat něco z případných nálezů. Jediným zdrojem informací o rychle provedené stavbě je úřední referát v městské ročence (anonym 1900–1901), který se stručně zmiňuje o pozoruhodnějších nálezech zaznamenaných na schematickém plánku. 

Kostel sv. Petra a Pavla měl až do josefínských reforem postavení hlavního kostela. V roce 1785 byl ale odsvěcen a v roce 1792, aniž by byl pořízen sebemenší popis nebo nákres, bezohledně zbořen. Podle dochovaných zobrazení víme, že to byla podélně orientovaná stavba s opěrnými pilíři, s polygonálně uzavřeným presbytářem. Měl jeden boční vchod od severu a hlavní vchod na západní straně. Při západním průčelí byla situována vysoká věž. Ta byla v 80. letech 17. století zbořena a na severní straně kostela byla přistavěna věž nová. Podle historických plánů k jižní straně kostela sv. Petra přiléhala menší stavba s polokruhovým závěrem. Jednalo se o kapli svatých Šebestiána a Rocha, o níž jsou záznamy v matrice svatopetrské farnosti ze 17. a 18. století. V této kapli byla krypta, ve které se našly pozůstatky farníků. Starý hřbitov byl také kolem kostela sv. Petra a pohřbívalo se i u svatojakubského kláštera. Po zrušení byl nový hřbitov zřízen za Hradskou bránou, v blízkosti zájezdního hostince Na Špici. Ke kostelu a klášteru náležel také nejstarší olomoucký vodní mlýn, o kterém je první zmínka z roku 1213. Ten stával pod hradbami na nedalekém Mlýnském potoce a říkalo se mu Jakubský nebo Petrský podle toho, kdo ho zrovna vlastnil. Mlýn byl zbořen po ničivém požáru v roce 1909. 

Vzácné objevy při archeologických průzkumech

Při stavbě německé dívčí školy a ženského učitelského ústavu Elisabethinum (nyní budova Filosofické fakulty UP na Křížkovského 10) byla odkryta značná část půdorysu goticky přestavěného kostela sv. Petra s presbytářem, s jižní zdí prolomenou už dříve při kladení potrubního vedení a se základovým zdivem věže přiložené k severní stěně. Na severní straně presbytáře byly zjištěny základy tří opěrných pilířů a v každém z nich schránka a v ní olověná plaketa se symbolem evangelisty (anděl, orel, býk). Čtvrtou plaketu se přes usilovné hledání nepodařilo najít. Přišlo se na ni náhodou až v roce 1958 při pořádání numismatických sbírek ve Vlastivědném muzeu, kam se neznámým způsobem dostala někdy ve 20. letech minulého století. Při stavbě se našly pozůstatky kláštera s kostelem sv. Jakuba. Nálezová situace při stavbě Elisabethina se až na některé detaily shodovala s půdorysem, jak ho zaznamenal v osmdesátých letech 19. století W. Müller, ačkoliv v jeho době kostel sv. Petra už neexistoval. Otázka, kde uvedený autor čerpal informace, zůstává tedy otevřená.

Na počátku 20. století bylo také zaregistrováno několik archeologických nálezů (pravěké pohřebiště s kamenným obložením, kamenná sekerka, střepy, zvířecí kosti a parohy) a uprostřed dvora silná vrstva kostí. Zajímavá je zmínka o nálezu dvou zlatých mincí a několika stříbrných mincí i hracích žetonů. Mince nejsou určeny ani popsány a není uvedeno, zda byly v nějakém vztahu k nalezeným kostem. V každém případě jde o pozoruhodné nálezy vzhledem k tomu, že kolem kostela sv. Petra byl hřbitov a že není vyloučeno, že zvlášť stříbrné mince by se v některých hrobech z 11. století mohly objevit. Průzkumu se dávno poničená lokalita dočkala až v roce 1948. Na nádvoří Filosofické fakulty tehdy provedl pražský archeologický ústav plošný odkryv. Znovu byl odkryt presbytář a část lodi goticky přestavěného svatopetrského kostela. Bylo zjištěno, že presbytář měl dvě klenební pole a loď s čtverhrannými dlaždicemi, byla v něm renesanční krypta a ke středu západní obvodové zdi zvenku přiléhal čtvercový blok zdiva, který byl vyložen jako základna hranolové věže. Severní část kostelního půdorysu, kde se podle staršího výkladu nacházela věž, zasahující pod budovu fakulty, zkoumaná nebyla. Našlo se také několik hrobů bez milodarů, datovaných do 17. století a považovaných za pozůstatek hřbitova založeného až po zrušení kostela.

Nové nálezy z posledních let

V letech 2015 až 2017 probíhal záchranný archeologický výzkum při rekonstrukci děkanátu Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Během výzkumu byla, kromě jiných mimořádných nálezů například z období raného středověku, prozkoumána také část hřbitova. Samotný hřbitov byl zrušen už roku 1784, nicméně nejstarší hroby pochází z průběhu vrcholného středověku. Výzkum odkryl celkem 98 hrobů na současném nádvoří děkanátu, dalších 486 hrobů bylo prozkoumáno v nově budovaném suterénu pod severním křídlem budovy. Jedná se tak o největší archeologicky zkoumaný hřbitov v intravilánu města na střední Moravě. V některých hrobech byly nalezeny součásti oděvu nebo pohřebního rubáše, jako spínadla, knoflíky, opaskové přezky nebo čelenky; zejména v barokních hrobech pak byly také četné milodary – křížky, růžence, medailony, či škapulíře. Velmi zajímavý je objev jámy zasekané 1,2 metru do skály, v jejímž zásypu se ukrývala keramika z doby kolem poloviny desátého století, železná sekerovitá hřivna o délce 47 centimetrů a naprosto unikátní břidlicová destička centimetr silná a přibližně jedenáct krát dvanáct centimetrů velká  s rytinou mužské postavy nesoucí kříž. Traseologický posudek doc. Miroslava Králíka z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně potvrdil, že rýhy jsou pokryty sintrem, a zjistil velmi mnoho detailů týkajících se způsobu rytí.

V současné době také probíhá antropologická analýza kosterních pozůstatků, kterou provádí dr. Lukáš Šín z Archeologického centra Olomouc. Analýza sice ještě není u konce, ale v průběhu přináší zajímavá zjištění, jako např. doklady různých chorob našich předků. Příkladem je nález hrobu H210 se značně deformovanými kostmi. Jak ukázala analýza, šlo o jedince nakaženého syfilidou, která se pandemicky začala šířit Evropou koncem 15. století. Touto infekcí byla zasažena téměř celá část dochovaného skeletu horních a dolních končetin spolu se žebry, a to v podobě masivní chronické periostitidy, tzn. zánětu povrchových obalů kosti – okostice. Zánět způsobil nejen zbytnění kostí, ale především značné bolesti postiženému jedinci. Syfilida se projevuje na kostře v konečném stádiu nemoci (zhruba po 15 až 20 letech po vstupu infekce do těla), této fáze se pak velká část nakažených nedožila ani ve stoletích pozdějších. Zjištění projevů syfilitické infekce na skeletu z hrobu H210 tedy představuje ojedinělý nález.

Po ukončení výzkumu a rekonstrukce budovy byl v dlažbě nádvoří Filosofické fakulty UP na Křížkovského 10 vyznačen půdorys gotického kostela sv. Petra a Pavla. Jeho existenci připomněla letošní Noc kostelů, při které proběhla prezentace kostela i zjištění archeologického výzkumu.

Čenda Šopek (Toulky starou Olomoucí)

Zdroje:

Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště - Horní náměstí 25, 779 00 Olomouc

Tři nejstarší olomoucké kostely - Olomoucký hrad v raném středověku (III); PhDr. Vít Dohnal, 2006

Fotogalerie: 
Autor: 
(CS)

Komentáře

You actually said that superbly. best online casino for withdrawal <a href="https://casinosns.com/">no deposit bonus online casinos</a> hollywood casino online customer service

Having read this I thought it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this informative article together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

<a href=https://grand-kamin.ru/>электрокамин настенный москва</a> - электрокамины недорого, встраиваемый электрокамин купить в москве

Your method of telling all in this post is genuinely fastidious, every one can effortlessly understand it, Thanks a lot.

Dating between men and women has evolved with technology and shifting gender roles, gift more opportunities but also hip challenges. https://bbwporn.sex/ The Digital Caftan Online dating apps like Tinder and Bumble make connecting easier but can suffer irresistible due to too myriad choices. Women prepare gained more control, such as initiating conversations on Bumble, reflecting broader gender equality. Challenges in Dating Ghosting and Random Dating: Quick exits and unexpected encounters are stale, leading to confusion. Expectations: Miscommunication around commitment can agency frustration. Distress: Popular media creates fanciful expectations of finding the perfected partner. Gender Stereotypes: Old stereotypes fro dating roles even so breathe, complicating things. Keys to Healthy Relationships https://teen-lesbian-tube.com/ Communication: Open, honest conversations bod trust. Matter and Similarity: Valuing each other as equals fosters balance. Diligence: Intriguing delay to body connections reduces pressure. Looking At the As dating continues to evolve with technology, the fundamentals of defer to, communication, and tenacity tarry critical for lasting relationships.

Dating between men and women has evolved with technology and shifting gender roles, donation more opportunities but also new challenges. https://ca3h.com/videos/15078/two-boys-get-caught-step-dad/ The Digital Take care of Online dating apps like Tinder and Bumble flourish connecting easier but can fancy astounding due to too innumerable choices. Women prepare gained more sway, such as initiating conversations on Bumble, reflecting broader gender equality. Challenges in Dating Ghosting and Unsure Dating: Quick exits and unexpected encounters are common, peerless to confusion. Expectations: Miscommunication around commitment can case frustration. Influence: Social media creates unreasonable expectations of pronouncement the superlative partner. Gender Stereotypes: Old stereotypes round dating roles even so breathe, complicating things. Keys to Healthful Relationships https://zeenite.com/videos/2550/jasmine-mendez-mom-teaches-stepson-a-lesson/ Communication: Unbarred, square conversations figure trust. Respect and Similarity: Valuing each other as equals fosters balance. Leniency: Irresistible time to build connections reduces pressure. Looking Vanguard As dating continues to evolve with technology, the fundamentals of respect, communication, and tenacity wait basic repayment for durable relationships.

Appreciate it. A lot of tips. alprazolam canada pharmacy https://northwestpharmacylabs.com/ my online pharmacy

Dating between men and women has evolved with technology and shifting gender roles, gift more opportunities but also different challenges. https://desiporn.one/videos/7928/i-fucked-my-bestfriend-first-time-loud-moaning/ The Digital Shift Online dating apps like Tinder and Bumble flourish connecting easier but can have a irresistible well-earned to too many choices. Women procure gained more charge, such as initiating conversations on Bumble, reflecting broader gender equality. Challenges in Dating Ghosting and Random Dating: Quick exits and unexpected encounters are customary, leading to confusion. Expectations: Miscommunication about commitment can result in frustration. Constraint: Social media creates delusional expectations of pronouncement the superlative partner. Gender Stereotypes: Antique stereotypes fro dating roles silent breathe, complicating things. Keys to Healthy Relationships https://bragx.com/videos/59523/stepmoms-and-stepsisters-shocked-step-son-fucks-bra-panty-and-releases-sperm-step-mom-and-step-sister-coching-how-to-fuck-6/ Communication: Unbarred, trustworthy conversations set up trust. Matter and Sameness: Valuing each other as equals fosters balance. Persistence: Intriguing delay to set up connections reduces pressure. Looking Ahead As dating continues to evolve with technology, the fundamentals of veneration, communication, and fortitude wait basic for durable relationships.

Gay dating has transformed from being cryptic and stigmatized to an vacant and proud experience. With growing worldwide acceptance, more avenues endure in support of men seeking men to connect meaningfully. https://gay0day.com/videos/297683/sexy-naked-black-male-stripper-with-monster-cock-jerking-off/ A Condensed History of Gay Dating Historically, gay men faced challenges in decree safe spaces to gather, over resorting to resistance venues in arrears to societal taboos. The Stonewall Riots in 1969 sparked the gay rights sign, in due course leading to more communal and unenclosed platforms for gay dating. Digital Revolution: Apps and Online Dating The hill of the internet changed gay dating. Cock's-crow platforms like Gaydar paved the personality for apps like Grindr and Tinder, oblation men easier ways to relate, whether for the benefit of unexpected encounters or serious relationships. These apps have evolved to classify features promoting attitude form and inclusivity. https://ca3h.com/videos/11443/chinese-handsome/ Challenges in Gay Dating In spite of evolution, challenges be there: Stigma: In some regions, gay relationships are quiet wrongful or taboo. Superficiality: Many feel dating apps can inspire flimsy interactions. Internalized Homophobia: Struggles with agreement can delay relationships. Mental Form: Issues like loneliness and nervousness persist prevalent. Construction Tonic Relationships To succeed in gay dating, communication, self-acceptance, and joint politeness are key. Erection a strong sustain plan also helps cruise the complexities of dating in the LGBTQ+ community. The Days of Gay Dating As acceptance grows, the future of gay dating looks encouraging, with technology like practical aristotelianism entelechy and AI matchmaking expanding opportunities. Continued progress toward inclusivity ensures more spaces where love between men can thrive unashamedly and proudly.

<a href=https://grand-kamin.ru/>магазин электрокаминов</a> - биокамин купить в интернет, настенные электрокамины купить в интернет магазине

Stránky

Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou | Olomoucký REJ

Chyba

Chybová zpráva

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/clients/client0/web26/web/includes/common.inc:2861) ve funkci drupal_send_headers() (řádek: 1554 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Class 'Drupal\db_maintenance\Module\Hook\CommonHookHandler' not found ve funkci db_maintenance_cron() (řádek: 41 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/db_maintenance/db_maintenance.module).
Na stránce došlo k neočekávané chybě. Zkuste to později.