Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou

Chybová zpráva

Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
Sobota, 18.7.2020

Na jižním okraji Předhradí, na tzv. Petrském návrší, stával starobylý kostel sv. Petra a Pavla. Tento kostel byl následovníkem nejstaršího chrámu v Olomouci, který údajně vysvětil samotný svatý Cyril v roce 863 a kníže Svatopluk ho v roce 885 zajistil příjmy, toto jsou ale informace založené jen na falzech. První ověřenou informaci o tomto kostele máme z listiny z roku 1063, kdy se stal kostelem biskupským při založení olomouckého biskupství a stal se "matkou všech kostelů té provincie". Jako sídelní kostel biskupů sloužil kostel sv. Petra až do roku 1141, kdy biskup Jindřich Zdík přenesl své sídlo k nově vybudovanému kostelu sv. Václava na Václavském návrší, který dnes známe jako Dóm.

Historie a zánik kostela a kláštera

Po nějakou dobu o kostele písemné prameny mlčí, další zpráva je až z roku 1207, kdy biskup Robert uvažoval o návratu biskupství ke sv. Petru. K tomu nedošlo, ale při kostele sv. Petra založil biskup Robert ženský klášter řehole sv. Augustina (před rokem 1213). Až do 70. let 13. století je tento klášter nazýván "u sv. Petra". Ještě během 13. století (kolem roku 1272) se augustiniánky osamostatnily a zbudovaly si zde klášter s kostelem sv. Jakuba. Klášter byl nadále označován podle tohoto chrámu. Nejpozději v této době se stal kostel sv. Petra kostelem farním. Mezi lety 1400 až 1455 jsou zaznamenány četné nadace k oltářům v kostele sv. Petra (oltáře Navštívení Panny Marie; sv. Kateřiny; Svatého Kříže; Božího Těla; Nanebevzetí a Zvěstování Panny Marie a Těla Kristova, sv. Martina, Svaté Trojice a sv. Jakuba Většího). Roku 1455 postihl kostel sv. Petra veliký požár, po kterém byl goticky přestavěn. Další velký požár svatopetrský kostel postihl v roce 1541.

Na počátku 16. století byl klášter sv. Jakuba určitou dobu opuštěný, později do něho přesídlili minorité, kteří ho drželi až do svého zrušení za josefínských reforem. V sekularizovaném objektu byla zřízena státní nemocnice, která trvala do roku 1896. Starou nemocnici pak koupilo město, nechalo ji zbořit a v letech 1901-1902 postavit tzv. Elisabethinum, což byl vzdělávací ústav pro výchovu budoucích učitelek. Ústav se skládal ze tří budov rozmístěných v areálu kostela sv. Petra a kostela sv. Jakuba. Školní budova se nacházela v místě zbořeného svatopetrského kostela a pensionát na místě dřívější nemocnice. Obě budovy byly propojeny třetím velkým objektem. O poměrně velké stavební akci se ale mnoho zpráv nedochovalo. Je zřejmé, že ačkoliv se vědělo, že se bude stavět v prostoru s bohatou historií, přístup byl čistě pragmatický; žádný respekt k minulosti a ani nejmenší průzkum nebo snaha zachovat něco z případných nálezů. Jediným zdrojem informací o rychle provedené stavbě je úřední referát v městské ročence (anonym 1900–1901), který se stručně zmiňuje o pozoruhodnějších nálezech zaznamenaných na schematickém plánku. 

Kostel sv. Petra a Pavla měl až do josefínských reforem postavení hlavního kostela. V roce 1785 byl ale odsvěcen a v roce 1792, aniž by byl pořízen sebemenší popis nebo nákres, bezohledně zbořen. Podle dochovaných zobrazení víme, že to byla podélně orientovaná stavba s opěrnými pilíři, s polygonálně uzavřeným presbytářem. Měl jeden boční vchod od severu a hlavní vchod na západní straně. Při západním průčelí byla situována vysoká věž. Ta byla v 80. letech 17. století zbořena a na severní straně kostela byla přistavěna věž nová. Podle historických plánů k jižní straně kostela sv. Petra přiléhala menší stavba s polokruhovým závěrem. Jednalo se o kapli svatých Šebestiána a Rocha, o níž jsou záznamy v matrice svatopetrské farnosti ze 17. a 18. století. V této kapli byla krypta, ve které se našly pozůstatky farníků. Starý hřbitov byl také kolem kostela sv. Petra a pohřbívalo se i u svatojakubského kláštera. Po zrušení byl nový hřbitov zřízen za Hradskou bránou, v blízkosti zájezdního hostince Na Špici. Ke kostelu a klášteru náležel také nejstarší olomoucký vodní mlýn, o kterém je první zmínka z roku 1213. Ten stával pod hradbami na nedalekém Mlýnském potoce a říkalo se mu Jakubský nebo Petrský podle toho, kdo ho zrovna vlastnil. Mlýn byl zbořen po ničivém požáru v roce 1909. 

Vzácné objevy při archeologických průzkumech

Při stavbě německé dívčí školy a ženského učitelského ústavu Elisabethinum (nyní budova Filosofické fakulty UP na Křížkovského 10) byla odkryta značná část půdorysu goticky přestavěného kostela sv. Petra s presbytářem, s jižní zdí prolomenou už dříve při kladení potrubního vedení a se základovým zdivem věže přiložené k severní stěně. Na severní straně presbytáře byly zjištěny základy tří opěrných pilířů a v každém z nich schránka a v ní olověná plaketa se symbolem evangelisty (anděl, orel, býk). Čtvrtou plaketu se přes usilovné hledání nepodařilo najít. Přišlo se na ni náhodou až v roce 1958 při pořádání numismatických sbírek ve Vlastivědném muzeu, kam se neznámým způsobem dostala někdy ve 20. letech minulého století. Při stavbě se našly pozůstatky kláštera s kostelem sv. Jakuba. Nálezová situace při stavbě Elisabethina se až na některé detaily shodovala s půdorysem, jak ho zaznamenal v osmdesátých letech 19. století W. Müller, ačkoliv v jeho době kostel sv. Petra už neexistoval. Otázka, kde uvedený autor čerpal informace, zůstává tedy otevřená.

Na počátku 20. století bylo také zaregistrováno několik archeologických nálezů (pravěké pohřebiště s kamenným obložením, kamenná sekerka, střepy, zvířecí kosti a parohy) a uprostřed dvora silná vrstva kostí. Zajímavá je zmínka o nálezu dvou zlatých mincí a několika stříbrných mincí i hracích žetonů. Mince nejsou určeny ani popsány a není uvedeno, zda byly v nějakém vztahu k nalezeným kostem. V každém případě jde o pozoruhodné nálezy vzhledem k tomu, že kolem kostela sv. Petra byl hřbitov a že není vyloučeno, že zvlášť stříbrné mince by se v některých hrobech z 11. století mohly objevit. Průzkumu se dávno poničená lokalita dočkala až v roce 1948. Na nádvoří Filosofické fakulty tehdy provedl pražský archeologický ústav plošný odkryv. Znovu byl odkryt presbytář a část lodi goticky přestavěného svatopetrského kostela. Bylo zjištěno, že presbytář měl dvě klenební pole a loď s čtverhrannými dlaždicemi, byla v něm renesanční krypta a ke středu západní obvodové zdi zvenku přiléhal čtvercový blok zdiva, který byl vyložen jako základna hranolové věže. Severní část kostelního půdorysu, kde se podle staršího výkladu nacházela věž, zasahující pod budovu fakulty, zkoumaná nebyla. Našlo se také několik hrobů bez milodarů, datovaných do 17. století a považovaných za pozůstatek hřbitova založeného až po zrušení kostela.

Nové nálezy z posledních let

V letech 2015 až 2017 probíhal záchranný archeologický výzkum při rekonstrukci děkanátu Filozofické fakulty Univerzity Palackého. Během výzkumu byla, kromě jiných mimořádných nálezů například z období raného středověku, prozkoumána také část hřbitova. Samotný hřbitov byl zrušen už roku 1784, nicméně nejstarší hroby pochází z průběhu vrcholného středověku. Výzkum odkryl celkem 98 hrobů na současném nádvoří děkanátu, dalších 486 hrobů bylo prozkoumáno v nově budovaném suterénu pod severním křídlem budovy. Jedná se tak o největší archeologicky zkoumaný hřbitov v intravilánu města na střední Moravě. V některých hrobech byly nalezeny součásti oděvu nebo pohřebního rubáše, jako spínadla, knoflíky, opaskové přezky nebo čelenky; zejména v barokních hrobech pak byly také četné milodary – křížky, růžence, medailony, či škapulíře. Velmi zajímavý je objev jámy zasekané 1,2 metru do skály, v jejímž zásypu se ukrývala keramika z doby kolem poloviny desátého století, železná sekerovitá hřivna o délce 47 centimetrů a naprosto unikátní břidlicová destička centimetr silná a přibližně jedenáct krát dvanáct centimetrů velká  s rytinou mužské postavy nesoucí kříž. Traseologický posudek doc. Miroslava Králíka z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně potvrdil, že rýhy jsou pokryty sintrem, a zjistil velmi mnoho detailů týkajících se způsobu rytí.

V současné době také probíhá antropologická analýza kosterních pozůstatků, kterou provádí dr. Lukáš Šín z Archeologického centra Olomouc. Analýza sice ještě není u konce, ale v průběhu přináší zajímavá zjištění, jako např. doklady různých chorob našich předků. Příkladem je nález hrobu H210 se značně deformovanými kostmi. Jak ukázala analýza, šlo o jedince nakaženého syfilidou, která se pandemicky začala šířit Evropou koncem 15. století. Touto infekcí byla zasažena téměř celá část dochovaného skeletu horních a dolních končetin spolu se žebry, a to v podobě masivní chronické periostitidy, tzn. zánětu povrchových obalů kosti – okostice. Zánět způsobil nejen zbytnění kostí, ale především značné bolesti postiženému jedinci. Syfilida se projevuje na kostře v konečném stádiu nemoci (zhruba po 15 až 20 letech po vstupu infekce do těla), této fáze se pak velká část nakažených nedožila ani ve stoletích pozdějších. Zjištění projevů syfilitické infekce na skeletu z hrobu H210 tedy představuje ojedinělý nález.

Po ukončení výzkumu a rekonstrukce budovy byl v dlažbě nádvoří Filosofické fakulty UP na Křížkovského 10 vyznačen půdorys gotického kostela sv. Petra a Pavla. Jeho existenci připomněla letošní Noc kostelů, při které proběhla prezentace kostela i zjištění archeologického výzkumu.

Čenda Šopek (Toulky starou Olomoucí)

Zdroje:

Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště - Horní náměstí 25, 779 00 Olomouc

Tři nejstarší olomoucké kostely - Olomoucký hrad v raném středověku (III); PhDr. Vít Dohnal, 2006

Fotogalerie: 
Autor: 
(CS)

Komentáře

Hey! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to prevent hackers?

pop over to this web-site <a href=https://valorantskinchanger.pro/>skin changer valorant</a>

Dodgers star Shohei Ohtani suffers left shoulder injury during Game 2 of the World Series <a href=https://kra012.cc>kraken войти</a> Los Angeles Dodgers superstar Shohei Ohtani suffered a shoulder injury before the Dodgers’ 4-2 win over the New York Yankees in Game 2 of the World Series Saturday. The Japanese slugger sustained a left shoulder subluxation and will undergo more testing, Los Angeles Dodgers manager Dave Roberts said after the game, adding that the team is however “encouraged” about the injury. https://kra012.cc kraken ссылка “The strength was great,” Roberts told reporters. “The range of motion good. So, we’re encouraged. But obviously I can’t speculate because we don’t get the scans yet. So, once we get the scans, we’ll know more. Again, with the strength, the range of motion good, that’s certainly a positive. A shoulder subluxation occurs when “the humerus partially slides in and out of place quickly,” according to Johns Hopkins Medicine. With the Dodgers up 4-1 in the bottom of the seventh inning, Ohtani attempted to steal second base but was thrown out to end the inning. Ohtani, however, stayed on the ground grimacing in pain and eventually walked off the field with trainers holding his left arm. “Obviously when you get any one of your players that goes down, it’s concerning,” Roberts said. “But after kind of the range of motion, the strength test, I felt much better about it.” According to the FOX broadcast, microphones picked up a conversation between Ohtani and trainers saying that his left shoulder appears to have popped out of its socket. This weekend’s playoffs mark Ohtani’s first appearance in the postseason after he missed out in each of his six seasons with the Los Angeles Angels. The star player is riding on a series of remarkable accomplishments in recent months, including hitting his 50th homer of the season and stealing his 50th base in the Dodgers’ victory over the Miami Marlins last Thursday. Ohtani went on to rack up his 51st of each stat by the end of the contest.

Бесподобная тема.... y Komunlesmemis Olanlar #file_links["C:\Users\Admin\Desktop\file\gsa+tr+100kT2PsyPsyPsu47189310P2URLBB.txt",1,N] {sms|sms| e-posta adresi} ve sesli aramalar? yonlendirme yetenekleri sunarlar, bu da {otp, {gonderilen |gonderilen} sanal bir numaraya al?nmas?na izin verir | yard?mc? olur}. Sanal numara {proxy sunucusu olarak} {olarak|olarak kullan?ld?g?ndan, mesaj? gonderen {telefon numaran?z| telefon numaran?z} {erisim|alma} avantajlar?na sahip degildir |sahip degildir.

A ring found among the debris of Florida’s recent hurricanes awaits its owner <a href=https://kra17c.cc>kraken тор браузер</a> Scattered across Florida’s hurricane-ravaged communities are piles of debris, remnants of what were once homes. Cherished memories — photo albums, family heirlooms, and tokens of love — swallowed by floodwaters and carried miles away, are now reduced to mere fragments and discarded amid the wreckage. But in one of these piles of lost memories, a small, inconspicuous velvet black box was discovered with a ring and a note that read: “I was 18 when my parents gave it to me.” https://kra17c.cc kra17.cc Now, Joe Kovach, the engineer managing one of the debris sites in Tarpon Springs, Florida, where the box was found, is searching for its owner. “Everyone has been basically dumping their entire lives onto the curb after the storm when everything flooded. My own boss’ house had 30 inches (of water) in it, and I saw his face and just how devastating it can be for everyone,” Kovach, an engineer with Pinellas County Public Works, told CNN. “A lot of people in the community were really affected by these two storms, if there’s just a little bit I can do to give back, then that’s perfect.” A contractor, who was gathering and condensing debris with an excavator, discovered the ring when he looked down and saw the box. “This was a needle in a haystack for sure. For something like that to survive all that when everything else was so wet and saturated, that was kind of incredible,” Kovach said. Although the ring was found after Hurricane Milton, Kovach is sure the treasure was initially lost amid the ruins of Hurricane Helene, based on the pile of debris it came from, which Pinellas County Public Works tracks. It is likely the owner of the ring is from Crystal Beach, Ozona, or Palm Harbor, Kovach said. On Tuesday, after the contractor informed him about the ring, Kovach posted a photo of the box and the note on several local community Facebook pages, asking if it belonged to anyone. He did not include a photo or description of the ring to ensure it is returned to the rightful owner who can accurately describe it. On the inside lid of the box is a gold engraving with the jewelry brand, “The Danbury Mint.”

I every time used to read piece of writing in news papers but now as I am a user of internet so from now I am using net for articles or reviews, thanks to web.

What the rising popularity of Yemeni coffee shops says about third places <a href=https://kr13at.cc>kraken даркнет</a> The most popular spot on a late Friday night in a pocket of Manhattan’s West Village isn’t a trendy bar or a Michelin-starred restaurant but a Yemeni coffee house chain strictly serving coffee, tea and pastries. A step into Qahwah House on Carmine Street offers a rich whiff of cardamom, Arabic music and crowds of people both at tables and in line to order. The energy spills over into the sidewalk, where some begin performing a Levantine folk dance known as dabke. It’s a snapshot of various Eastern cultures; Arabic, Farsi and Urdu fill the air, and some customers don traditional attire. https://kr13at.cc kraken тор браузер Qahwah House is just one of a string of Yemeni coffee chains that originated in the Arab-populated Detroit area and are rapidly springing up across the country, often where there are significant Middle Eastern and Muslim populations. Nineteen Qahwah House locations are open across seven states, with more under construction and expected to open this year. Another chain, Haraz, opened this month in the pricey SoHo neighborhood in Manhattan, with at least six more in the region planned in the next two years. Times Square will be home to two other chains, MOKAFE and Qamaria Yemeni Coffee Co. The rapid expansion of these shops underscores the demand for late-night social spots for not only young Muslims and Middle Easterners, but also younger people who are looking for a non-digital third space where they can hang out without alcohol or having to yell over loud music. They don’t have many other options. Malls, a traditional third place for young people, are growing more and more unpopular. Chains like Starbucks have become more like take-out counters. Alcohol-free lifestyles are growing even for those outside of the Muslim faith, which many practicing the religion already take part in. So for many young people in urban areas, especially those from immigrant communities looking for a way to connect to their cultures, it’s a great option.

These are in fact fantastic ideas in regarding blogging. You have touched some good points here. Any way keep up wrinting.

click here for more info <a href=https://t.me/USFullz_bot>high balance fullz</a>

Very good post! We will be linking to this great content on our website. Keep up the good writing.

Stránky

Kde stával nejstarší biskupský chrám v Olomouci? Byl tu ještě před katedrálou | Olomoucký REJ

Chyba

Chybová zpráva

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/clients/client0/web26/web/includes/common.inc:2861) ve funkci drupal_send_headers() (řádek: 1554 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Class 'Drupal\db_maintenance\Module\Hook\CommonHookHandler' not found ve funkci db_maintenance_cron() (řádek: 41 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/db_maintenance/db_maintenance.module).
Na stránce došlo k neočekávané chybě. Zkuste to později.