O gotické židovské bráně nikdo nevěděl. Proč se ztratil židovský výpad?

Chybová zpráva

Deprecated function: Function create_function() is deprecated ve funkci eval() (řádek: 1 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
Pátek, 12.2.2021

Nevšední výlet do Olomouce v roce 1835 připravuje v rámci projektu Bastionka Olomouc amatérský badatel Petr Hofman. Už více než rok pracuje na vytvoření perfektního virtuálního 3D modelu olomoucké bastionové pevnosti v podobě ze 30. let 19. století. V rámci této práce se dostává k archivním historickým dokumentům a odhaluje úplně jinou podobu míst, která dnes považujeme za důvěrně známá. Tento týden například zveřejnil proměny podoby univerzitního jezuitského konviktu a hlavně jeho parkánové zahrady včetně tzv. Židovské brány a výpadu do parku pod hradbami. Místo dobře známe jak z Univerzitní ulice a nádvoří konviktu, tak i z pohledu z Bezručových sadů neboli Výpadu. 

Bývalá a dávno smazaná podoba města znovu vyrůstá díky pečlivému geodetickému zaměřování a aplikaci do archivních i současných map. „Díky záměrům a CAD technologii se můžeme nejenom vrátit zpět do roku 1835, ale i zaměřit některé body. Parkán se nachází v místně dnešního parku, který těsně přiléhá původní středověké hradbě,“ popisuje Petr Hofman svou práci. „Tato gotická hradba pokračovala v linii dále až k tzv. Nové bráně, tedy až na křižovatku ulic Univerzitní a Denisově. Ta později v novověku splynula postupně v zástavbě. Dnes ji připomíná například část kolmé zdi od Židovské brány.“

Židovská brána sloužila pro přímý výstup z města a vstup do něj. Dodnes jsou patrny nově odkryté díry pro řetězy na padací most. Podle znalců zřejmě bránou mohl projet i vůz, protože je příliš široká na to, aby byla zamýšlena jen pro pěší příchozí. Vstup touto cestou do města byl sice i ve středověku příkrý, ovšem ne tak moc, jak to vypadá dnes. Židé ale neměli na výběr – v rámci přísných středověkých segregačních pravidel jiný přístup do Olomouce používat nemohli. A kde se vlastně v těchto místech židovské obyvatelstvo vzalo? 

Židovská osada s vlastní bránou

V místě dnešního Starého a Nového Konviktu a Kapli Božího těla existovalo od 12. či nejpozději 13. století židovské osídlení včetně sakrální stavby. Doloženo je i dobovými písemnými zprávami. Historici se sice dnes neshodnou, jestli šlo o ryze židovskou osadu ve formě klasického středověkého ghetta, nebo o čtvrť, kde žilo i jiné obyvatelstvo, každopádně zde ale stávala synagoga. „Dnes je už její lokalizace upřesněna, avšak s respektem k historikovi panu Tomáši Krylovi zatím nehodlám její lokalizaci až do vydání jeho monografie přesně prozradit. Mohu snad říct, že se nejednalo o místo Kaple Božího těla, jak se obvykle uvádělo, byť se synagoga opravdu nacházela v její blízkosti,“ vysvětluje Petr Hofman.

Doba židovského osídlení této lokality na pomezí mezi olomouckým Starým městem (Předhradím) a novým královským městem kolem Horního náměstí je časově spojena se středověkem. Definitivně skončila roku 1454. Tehdy z královských měst na Moravě včetně Olomouce natrvalo vykázal židovské obyvatele zákon krále Ladislava Pohrobka. Tím skončilo na dlouhá staletí (vlastně až do roku 1848) židovské osídlení Olomouce.

Po výstavbě celého ohromného univerzitního komplexu v Univerzitní ulici (od dnešní vily Primavesi až k univerzitnímu kostelu Panny Marie Sněžné a vojenskému správnímu archivu na náměstí Republiky), který byl budován postupně s několika přerušeními od 16. až do 18. století, se Židovská brána stala součástí jezuitského konviktu. Tím byla ale ohrožena důležitá obranná funkce parkánu nad hradbami – k bráně totiž chyběl přímý volný přístup. Domluva s jezuitskou kolejí byla prý ze strany jezuitů často porušována a jezuité vojákům nechtěli půjčovat klíče. „Město si tedy vymohlo přístup na parkán silou. Jezuité si proto vybudovali přístavbu s ochozem pro vstup alespoň do horní části věže,“ říká Petr Hofman.

Konvikt a jezuitská kolej přesto připadla nakonec rakouské armádě. Za císaře Josefa II. totiž byl jezuitský řád zrušen a jeho objekty převzal stát – a většinou je využil právě pro armádu. V této etapě byly ostatně v Olomouci i mnohé další sakrální budovy buď zbořeny, nebo přeměněny ve vojenské objekty. Samotná gotická brána byla ale už někdy dříve zaslepena.

„Konvikt byl přeměněn v tzv. Konviktní kasárna a vedlejší objekt Jezuitské koleje v Jezuitská kasárna. Armáda tak měla tyto objekty až do 90. let 20. století, kdy si je pomalu vystřídala Rakouská armáda, Československá branná moc, Wehrmacht, ČSLA, porevoluční Československá armáda a nakonec i Armáda ČR. Ostatně Jezuitská kasárna zůstávají dodnes v držení AČR jako Správní archiv,“ popisuje Petr Hofman průběh změn majitelů komplexu, který kdysi vybudovali jezuité. 

Ztracená brána, zavezená rumiskem

„Židovská brána v podobě, v jaké ji známe dnes, byla naposledy ve středověku. Dnes trčí z nároží barokního křídla kočárového remízu a je i opticky oddělena od stavby jasně bílou barvou. Po staletí však splynula se stavbou barokního komplexu. Byla barokizována a její původní výjezd byl zavezen rumiskem,“ říká Petr Hofman.

Zajímavé je, že si Olomoučané včetně historiků dlouho mysleli, že Židovská brána zanikla podobně jako jiné středověké vstupy do města. Ještě v 50. letech 20. století nebylo možné původní a přesnou polohu brány lokalizovat a nikdo si ani nemyslel, že by to šlo. „Všeobecně platil konsensus, že brána byla zřejmě zbořena a na jejím místě vyrostl strážní průchodný domek. Teprve v roce 1967 archeologický průzkum potvrdil, že onen strážní domek je ve skutečnosti dvoupatrová středověká hranolová budova s kamenným zdivem a gotickou klenbou v polovině úrovně nádvoří Konviktu. Prokázalo se, že jde o bývalou Židovskou bránu, zhruba tři metry utopenou pod současnou úrovní terénu,“ vysvětluje Petr Hofman.

Fotografie ukazují, že středověká věž, „schovaná“ pozdějšími stavebními vrstvami, byla k nepoznání. Obdobné to ostatně je se dvěma dalšími středověkými bránami a věžemi, které se v Olomouci dochovaly - branou Všech svatých, která je dnes součástí fary u katedrály Svatého Václava, a hranolovou hradební věží, která je zabudována do severozápadního nároží objektu bývalé kadetní školy a dříve augustiniánského kláštera v Pekární ulici. Tyto dvě gotické stavby jsou Olomoučanům téměř utajeny a stejně tak tomu bylo donedávna i se Židovskou bránou.

Návrat do původní podoby

Dnešní výrazná a i laikovi srozumitelná podoba Židovské brány vznikla teprve při rekonstrukci celého konviktu pro účely Univerzity Palackého na přelomu minulého a tohoto století. „Je uměleckým vyjádřením původního vzhledu gotické brány, tak jak vypadala ještě před stavbou samostatného konviktu v časech středověkého židovského osídlení,“ komentuje dnešní podobu Petr Hofman. Podobné je to ostatně i s barokními štíty konviktu - také tyto architektonické prvky armádní přestavby komplexu z velké části zničily a při rekonstrukci pak byly nově dotvořeny.  

Na fotografiích, které v rámci projektu Bastionka zveřejnil Petr Hofman, je vidět stav parkánu a Židovské brány v roce 1835, vzhled a podoba současná a dvě fotografie stavu na konci 90. let. Na Hofmanově 3D modelu je pak dobře vidět jak stav „ztracené“ brány v době bastionové pevnosti, tak i širší okolí včetně parkánu a napojení na prostor pod hradbami.

Zdroje:

  • Bastionka Olomouc, Petr Hofman
  • Mačáková, Jana: Jezuitský konvikt: sídlo uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci: dějiny - stavební a umělecké dějiny - obnova a využití. Olomouc 2002
Fotogalerie: 
Autor: 
(MB)

Komentáře

Hi to all, it's genuinely a pleasant for me to pay a quick visit this web site, it contains important Information.

Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this information together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

Does your website have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to shoot you an e-mail. I've got some recommendations for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it expand over time.

Hello, yup this post is in fact nice and I have learned lot of things from it about blogging. thanks.

If you would like to get much from this article then you have to apply these strategies to your won blog.

Платформа езотерики - це місце, де об'єднані духовні звичаї, напрями та вірування, як нерозривні частки Єдиного. Тут є все для тих, хто шукає церковність людей і ви будете здивовані тим, скільки осмислень приховано за його листками. Цей езотеричний ресурс - досягнення співтворчості багатьох людей, для кого шлях морального розвитку став змістом житія. Тут що шукає знайде відповідь, а обізнаний готов поділитися своїм Знанням. Ми запрошуємо Вас приєднатися до тих, хто тут і зараз творить нову реальність. Публікуйте свої матеріали, ставте питання експертам та наставникам, спілкуйтесь на форумі. Діліться досвідомістю і сприяйте іншим людям на їхньому шляху. http://himeuta.org/member.php?1543143-Robhca http://www.swolesource.com/forum/member.php?u=5060 http://www.smokinstangs.com/member.php/288304-Robgwy http://mail.spearboard.com/member.php?u=822064 http://www.dendymaster.ru/forum/showthread.php?p=42697#post42697

Недавно от случая к случаю сталкиваюсь с проблемой неизвестных заметок. Как выявить что Средство Массовой информации доверенное, а не подделка? Я перед тем как узнать проверяю инфу кто стоит за данным сайтом, какие новости пишут журналисты, какая периодичность издания. И после этого уже решаю доверять или не доверять. Одно из последних Средство Массовой Информации, которые мне подошли, написали яркие новости. Советую Вам почитать, вот они: http://www.adtgamer.com.br/showthread.php?p=507408#post507408 http://forum.ll2.ru/member.php?1112276-Julibrf http://www.adulttravelforum.com/forums/showthread.php?24455-%D0%A0%D1%99%D0%A0%C2%B0%D0%A0%C2%BB%D0%A1%D0%8A%D0%A0%D1%94%D0%A1%D1%93%D0%A0%C2%BB%D0%A1%D0%8F%D0%A1%E2%80%9A%D0%A0%D1%95%D0%A1%D0%82-%D0%A0%C2%98%D0%A0%D0%85%D0%A0%D2%91%D0%A0%C2%B5%D0%A0%D1%94%D0%A1%D0%83%D0%A0%C2%B0%D0%A1%E2%80%A0%D0%A0%D1%91%D0%A0%D1%91-2024&p=277071#post277071 http://www.adtgamer.com.br/showthread.php?p=508488#post508488 http://www.jeepin.com/forum/member.php?u=117142 Можете не говорить спасибо. Если и у Вас будет что то интересное, пишите.

I'm truly enjoying the design and layout of your blog. It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme? Superb work!

Не так давно частенько сталкиваюсь с проблемой неизвестных статей. Как узнать что Онлайн Газета известное, а не подделка? Я перед тем как изучить проверяю данные кто стоит за данным Проектом, какие статьи пишут журналисты, какая периодичность производства. И после этого уже рассуждаю доверять или не доверять. Одно из последних Сайтов, которые мне понравилось, написали интересные статьи. Советую Вам почитать, вот они: http://www.adtgamer.com.br/showthread.php?p=506824#post506824 http://518809.com/viewthread.php?tid=103304&extra=page%3D1 http://www.oople.com/forums/member.php?u=237866 http://himeuta.org/member.php?1532107-Julidqb http://www.adtgamer.com.br/showthread.php?p=509863#post509863 Можете не говорить спасибо. Если и у Вас будет что то интересное, пишите.

Hi to all, how is everything, I think every one is getting more from this web site, and your views are pleasant in support of new visitors.

Stránky

O gotické židovské bráně nikdo nevěděl. Proč se ztratil židovský výpad? | Olomoucký REJ

Chyba

Chybová zpráva

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/clients/client0/web26/web/includes/common.inc:2861) ve funkci drupal_send_headers() (řádek: 1554 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/includes/bootstrap.inc).
  • Error: Class 'Drupal\db_maintenance\Module\Hook\CommonHookHandler' not found ve funkci db_maintenance_cron() (řádek: 41 v souboru /var/www/clients/client0/web26/web/sites/all/modules/db_maintenance/db_maintenance.module).
Na stránce došlo k neočekávané chybě. Zkuste to později.